
Modern East Asia, Volume 3, No. 4: 1-19 

December 2004 │1 

 

Content Analysis of Newspaper and Television Advertisements  
A Case Study of Taiwan’s 2004 Presidential Election∗∗∗∗ 

 

Christian Schafferer∗∗ 
 
 
 
 
Economic and political development not only led to democracy in Taiwan but also fundamen-
tally changed the relationship between politicians and the electorate. Throughout the last two 
decades, Taiwan’s mode of political communication has undergone manifold changes. One of 
these changes is certainly the increasing involvement of political advertising in electoral cam-
paigns.  In this paper, the political advertisements of the candidates contesting the 2004 presi-
dential election are analyzed.  

 
 
Part I: Background and Framework of Research 

 
 
Political advertising from a global perspective 

 
At the end of the twentieth century, political marketing appeared to have become a global 
phenomenon with more and more election campaigns resembling those of the US. Compara-
tive research by Bowler, Farrell, Butler, Ranney and others has shown the existence of a so-
called ‘Americanization’ of election campaign practices in other democracies.1 This global-
ization of campaigning that can be best described as media and money driven has not only af-
fected traditional democracies but also democracies of the Third Wave. The reason behind 
this world-wide proliferation of US campaigning is partly seen as the result of a moderniza-
tion process and partly considered as a consequence of a transnational diffusion and imple-
mentation of US concepts and strategies of electoral campaigning. Modernization theorists 
claim that structural changes at the macro-level (changing media, political and social struc-
ture) have caused adaptive behavior at the micro level (parties, candidates, and journalists). 
Supporters of the transnational diffusion theory, however, focus ‘on the micro-level of entre-
preneurial actors, exporting their strategic know-how to foreign contexts by supply- or de-
mand-driven consultancy activities, thus changing and modifying campaign practices in the 
respective countries.’2  

Observations on developments in East Asia suggest that any change in electoral cam-
paigning has had its roots in both the macro and micro level, and its boundaries are set by in-
stitutional, legal, and social factors.3 As to Taiwan, the lifting of martial law in 1987 paved 

                                                 
∗   This paper was originally presented at the European Taiwan Studies Conference, School of Oriental and 

African Studies (SOAS), London University, 17 – 18 April 2004.  
∗∗  Christian Schafferer is an assistant professor in the Department of International Trade at the Overseas Chi-

nese Institute of Technology, Taiwan. 
1.  Bowler, Shaun and David M Farrell, Electoral Strategies and Political Marketing (New York: St. Martins 

Press, 1992); Farrell, David , ‘Campaign Strategies and Tactics,’ in Lawrence LeDuc, Richard G Niemi and 
Pippa Norris (eds.), Comparing Democracies: Elections and Voting in Global Perspective, (Thousand Oaks: 
Sage, 1996), pp. 160-183; Butler, David and A Ranney, Electioneering: A comparative study of continuity 
and change, (Oxford: Clarendon Press, 1992). 

2.  Plasser, Fritz with Gunda Plasser, Global Political Campaigning. A Worldwide Analysis of Campaign Pro-
fessionals and Their Practices (New York: Praeger, 2002), p. 17. 

3.  Schafferer, Christian, Election Campaigning in East and Southeast Asia (Aldershot: Ashgate, forthcoming). 



2 │ Modern East Asia, Volume 3, No. 4 

the way for a new era of electoral campaigning. Liberalization and democratization intensified 
political competition and with it the way electoral campaigns are conducted. Traditional 
forms of campaigning have either replaced or had to share the overall campaign strategy with 
modern campaign techniques, such as the utilization of mass media and mass communication. 
Liberal election laws —Asia’s most liberal— and an affluent society have led to media and 
money driven electoral campaigns. 

 
The rise of political advertising in Taiwan 

 
During the martial law period (1949-1987), the utilization of mass media for electoral cam-
paign purposes was illegal. In defiance of a complete ban on political ads, several candidates 
of the ruling KMT and the opposition began to place political advertisements in newspapers 
in the mid-1980s.4  

In 1989, the election law was revised, allowing candidates to place political ads in news-
papers and magazines. In local and national elections held that year, more than 1,000 political 
ads were counted in Taiwan’s leading newspapers. KMT hopefuls placed some 36 percent of 
the ads, the DPP 45 percent, other parties 3 percent, and independents about 15 percent.5  

Televised political ads remained illegal until 1991, when the election commission released 
several regulations governing the use of terrestrial television stations to air propaganda videos 
of political parties in the year-end national election. Each of Taiwan’s three nation-wide ter-
restrial TV stations, Taiwan Television, China Television and Chinese Television System, 
were allocated 90 minutes to air the CFs of those parties nominating at least 10 candidates. 
The exact time each party was allotted was proportional to the number of nominees. In the 
1991 National Assembly, only 4 out of the 17 participating parties fulfilled these require-
ments, namely the ruling Kuomintang (KMT), the Democratic Progressive Party (DPP), the 
National Democratic Non-partisan Alliance (NDNA) and the Chinese Social Democratic 
Party (ChSDP). The political ads aired by the KMT put emphasis on the party’s ability to 
transform Taiwan from an agrarian society into a modern state. The dominant theme was that 
the KMT stood for reform, stability, and prosperity, and that the KMT should be viewed as ‘a 
faithful old friend.’ Moreover, the ads pointed out that a vote for the DPP would be a vote for 
a future full of social and economic disorders. This was illustrated by dramatic scenes of suf-
fering, civil war and chaos in other countries such as Haiti, Yugoslavia, Sri Lanka and Viet-
nam. In their ads, the DPP questioned the KMT’s interpretation of ‘stability’ and its implica-
tions for Taiwan’s society by showing images of chickens being raised in cages juxtaposed 
with chickens allowed to run free. The ad continued by telling the audience that stability is 
more than living in affluence and that people need freedom and dignity along with stability 
and prosperity.6 The political ads of the parties had a viewing rate of about 20 percent. In 
general, people who watched the ads tended to have a more favorable impression towards the 
KMT and the ChSDP than towards the DPP.7  

In the mid-1990s, government-funded TV ads lost importance. In 1991, there were only 
three terrestrial TV stations. A few years later, several dozen cable TV stations emerged, and 
soon political ads could be seen months ahead of the official ten-day parliamentary election 

                                                 
4.  Taiwan Communiqué, January 1987 (28). 
5.  Chen, Yi-yan and Chen Shi-min, Qi shi ba nian xuan ju de bao zhi xin wen yu guang gao nei rong fen xi 

(Analysis of the 1989 Election News and Advertisements) (Taipei: Yie Chiang, 1992), 120-1; Chen, Shi-
min Chen and Chen Yi-yan, ‘Min guo qi shi ba nian xuan ju bao zhi guang gao nei rong fen xi’ (Analysis 
of the 1989 Election Advertising in Newspapers), in Peng Yun (ed.), Zhengzhi guanggao yu xuanju (Politi-
cal Advertising and Elections) (Taipei: Cheng Chong, 1992), p. 158. 

6.  Free China Journal, 17 December 1991. 
7.  Peng, Yun, Zhengzhi guanggao yu xuanju (Political advertising and elections) (Taipei: Cheng Chong, 

1992), p. 233. 



December 2004 │ 3 

campaign period. Unlike the government-funded time slots for political spots, political ads on 
cable TV are mingled with commercial ones. People are thus more likely to watch those ads 
than the thirty-minute time slot reserved for political propaganda videos. In the 2004 parlia-
mentary election, for instance, government-funded ads had viewing rates far below one per-
cent whereas commercial breaks attracted between 2 and 6 percent of potential viewers.8     

 
Previous research 
 
The first research on political advertising in Taiwan’s elections was conducted by Chen Yi-
yan and Chen Shih-min.9 The two local scholars analyzed the newspaper reports and adver-
tisements of the 1989 local and national elections. Peng Yun was the first to publish on the 
nature and effects of the televised ads broadcast in the 1991 national election and the role of 
mass media in Taiwan politics.10 Cheng Chi-long published extensively on the utilization of 
television in Taiwan’s electoral campaigns.11 Two other local scholars, Lin Hsiu-li (1993) and 
Chen Hong-chi (1995), and one of Taiwan’s most successful political consultants, Wu 
Hsiang-hui, focused on political marketing strategies of Taiwan’s political parties in their 
works.12 Moreover, Niu Tse-shun (2002) analyzed the advertising strategies of the three can-
didates running for office in the 2000 presidential election.13  

 
Research methodology  
 
In this study, all political advertisements placed in Taiwan’s leading newspapers and aired on 
Taiwan’s most popular terrestrial and cable television stations during the official campaign 
period of 28 days (21 February – 19 March 2004) were analyzed.  

According to a survey conducted by AC Nielsen, there are four leading newspapers in 
Taiwan. When asked which newspaper the interviewee had read the day before, 45 percent of 
the respondents mentioned the China Post, 34 percent the United Daily News, 32 percent the 
Liberty Times, 6.3 percent the Apple Daily.  

A report on Taiwan’s top 50 television stations released by the Government Information 
Office was used to determine which stations should be included in the analysis. Nine stations 
were selected according to their viewing rates. They were FTV (min shi), TVBS-N, CTI 
(zhong tian xinwen tai), SETTV (san li xinwen tai), CTV (zhong shi), FTV-N (min shi xinwen 
tai), CTS (hua shi), TTV (taishi), and TVBS.   

 
Categorization 
 
The coding unit used in this research was a theme, that is to say a coherent idea about the 
candidate and his party. Each theme (advertisement) was coded according to its function. 

                                                 
8.  XKM, Taiwan Xuanju tebaogao (Taiwan Elections Special Report) (Taipei: XKM, 2004). 
9.  Chen, Yi-yan and Chen Shi-min, Qi shi ba nian xuanju de baozhi xinwen yu guanggao neirong fenxi 

(Analysis of the 1989 Election News and Advertisements) (Taipei: Yie Chiang, 1992). 
10. Peng, Yun, Zhengzhi guanggao yu xuanju (Political advertising and elections) (Taipei: Cheng Chong, 

1992); Peng, Yun, Xinwen meijie yu zhengxhi (News, Media and Politics) (Taipei: Liming Wenhua, 1992). 
11. Cheng, Chi-long, ‘Min guo qi shi ba nian xuanju zhengzhi guanggao xunxi zelue jixiao guo jian yian zhi 

yanjiu’ (Analysis of the 1989 Election Communication Strategy and its Effects), in Peng Yun (ed.), Zheng-
zhi guanggao yu xuanju (Political Advertising and Elections) (Taipei: Cheng Chong, 1992), pp. 179-210; 
Cheng Chi-long, Jingxuan guanggao (Campaign Ads) (Taipei: Cheng Chong, 1995); Cheng Chi-long, 
Jingxuan chuanbo yu taiwan shehui (Campaign Communication and Taiwan’s Society) (Taipei: Yang Chih, 
2004). 

12. Wu, Hsiang-hui, Xuanjuxue (Electoral Studies) (Taipei: Yuanliu, 2002). 
13. Niu, Tse-shun, Jingxuan chuanbo celue: lilun yu shiwu (Campaign Broadcasts: Theory and Practice) 

(Taipei: Weber, 2002). 



4 │ Modern East Asia, Volume 3, No. 4 

There were four different functions found in the commercials: The sponsoring candidate at-
tacked the rival candidate (attack), rebutted criticism (rebuttal), created a positive image of 
himself (image), or tried to appeal to the electorate for support (appeal).  

Newspaper ads were further categorized into three groups according to their size: half 
page, full page and smaller formats. Television ads were further separated according to the 
language used in the ads: Taiwanese, Mandarin or non-vocal.   

 
Intercoder reliability 
 
It is widely acknowledged that intercoder reliability is a critical component of content analy-
sis. Neuendorf, for instance, notes that ‘given that a goal of content analysis is to identify and 
record relatively objective (or at least intersubjective) characteristics of messages, reliability 
is paramount.14 Without the establishment of reliability, content analysis measures are use-
less.’ A large number of researchers, however, often fail to assess (or at least report) inter-
coder reliability.15   

In this research, all collected newspaper and television ads were analyzed by two coders. 
Cohen’s kappa was used to calculate intercoder reliability as recommended by most schol-
ars.16 In the coding of the newspaper ads, kappa was 0.97, and in the coding of TV ads it was 
0.94. Fleiss and others note that kappa values greater than 0.75 may be considered excellent 
agreement beyond chance.17 Thus, the kappa values obtained in this research indicate excel-
lent reliability.  
 
Political Background 
 
In March 2000, Chen Shui-bian of the Democratic Progressive Party (DPP) was elected 
President of Taiwan. This marked the end of rule by the Kuomintang (KMT) and the begin-
ning of a new era in Taiwan’s politics. The KMT candidate, then Vice-President and Premier 
Lien Chan, had to admit a major defeat, whereas Song Chu-yu, who had left the KMT be-
cause of its failure to nominate him as the party’s presidential candidate, took second place in 
the presidential election; and soon after formed his own political party, the People First Party 
(PFP).  

Newly elected President Chen Shui-bian faced difficulties in implementing his proposed 
polices as parliament was still dominated by legislators of the KMT and its splinters, the New 
Party and the newly formed PFP. The government thus hoped to secure a majority in the up-
coming parliamentary election of December 2001.  

Support for the Chen administration came from Lee Teng-hui, the former president. In a 
speech held several months prior to the election, he announced the formation of a new politi-
cal party (the Taiwan Solidarity Union) that would support the Chen administration and help 
Chen Shui-bian secure a majority in parliament. Although the DPP (with the help of the TSU) 
would increase its number of seats in the Legislative Yuan (Taiwan’s parliament) after the 
2001 national election, it fell short of achieving a majority of its own. The two parties cap-
tured 45 percent of the seats at stake, the other parties 51 percent and independents the re-

                                                 
14. Neuendorf, K. A., The content analysis guidebook (Thousand Oaks, CA: Sage, 2002)141 
15. Lombard, M., Snyder-Duch, J., and Bracken, C. C., ‘Content analysis in mass communication: Assessment 

and reporting of intercoder reliability’, Human Communication Research, No. 28 (2002), pp. 587-604; 
Riffe, D. and A. A. Freitag, ‘A content analysis of content analyses: Twenty-five years of Journalism Quar-
terly,’ Journalism & Mass Communication Quarterly, Vol. 74, No. 4 (1997), pp. 873-882. 

16. (Dewey, 1983; Bakemann, 2000) Dewey, M. E., ‘Coefficients of Agreement,’ British Journal of Psychiatry, 
No. 143 (1983), pp. 487-489; Bakeman, R., ‘Behavioral observation and coding,’ in H. T. Reis and C. M. 
Judge (Eds.), Handbook of research methods in social and personality psychology (New York: Cambridge 
University Press, 2000), pp. 138-159. 

17. Fleiss, J. L., Statistical Methods for Ratios and Proportions (New York: Wiley, 1981). 



December 2004 │ 5 

maining seats. The result did not improve the situation for the ruling DPP, so they focused 
improving their results in the 2004 presidential election.   

Under current law, the president and vice-president are elected on a single ticket by plural-
ity vote. The ruling DPP nominated incumbent President Chen Shui-bian and Vice President 
Lu Hsiu-lien. The two major opposition parties (the KMT and the PFP) formed an alliance 
and agreed to place their leaders on a joint ticket.  

Several weeks before the election, two main issues dominated the political scene. The first 
was President Chen Shui-bian’s plan to introduce a new constitution. The second issue dealt 
with President Chen’s determination to hold two referenda concurrently with the presidential 
election. The first referendum asked voters whether Taiwan should purchase more anti-
missile equipment to counter China’s missile threat, and the second whether Taiwan should 
initiate negotiations with China and promote the establishment of a peaceful and stable 
framework. Both referenda were partly viewed as an election gimmick and a violation of the 
referendum law.  
 
 
Part II: Research findings 

   
A. Newspaper ads 
 
There were a total of 120 different ads found in the four observed newspapers (see Table 1). 
As to the size of the advertisements, approximately one third were full-page ads, almost two 
thirds half-page and the remaining 5 percent were smaller in size.  

 In the following research, only full and half-page ads were included in the study, since 
smaller ads were rare and appeared below the horizontal fold where readership has been 
proven to be the lowest.18  

 
Table 1: Newspaper ads by size and political affiliation 

Size of Advertising 
Affiliation 

Full-page Half-page other  

Total 

 
KMT/PFP 

 
19 

 
28 

 
- 

 47

Organisations 4 12 2  18

Subtotal 
 

23 40 2  65

 
DPP 

 
8 

 
16 

 
3 

 27

Organisations 2 7 -  9

Subtotal 10 23 3  36

 
Other 
 

 
5 

 
13 

 
1 

 
19

Total 38 76 6  120

Source: Author’s own research 

 
The alliance sponsored half of the different full-page ads, the DPP some 21 percent, individu-
                                                 
18. Hsu, An-chi and Pan Chi-yu, Guanggaoxue Yuanli (The Principles of Advertising) (Taipei:  Yang-Chih, 

2002). 



6 │ Modern East Asia, Volume 3, No. 4 

als and organizations neither supporting any of the two candidates 13 percent, and groups 
supporting either the candidate of the alliance or the DPP the remaining ones (Table 1).  

On average, the 114 different full and half-page ads appeared twice in either the same 
newspaper on consecutive days or in different newspapers. The majority of ads had premium 
page positions and were placed once in one of the four observed newspapers. Some ten per-
cent appeared on the same day in different newspapers, another five percent in different 
newspapers on consecutive days, and about three percent in more than one newspaper for sev-
eral of days. The total observed frequency of the 114 different commercials in the four news-
papers amounted to 235 (see Table 2). Some 37 percent appeared in the Apple Daily, 25 per-
cent in the Liberty Times, 20 percent in the China Times, and 17 percent in United Daily 
News (Table 2). The United Daily News was the only newspaper where readers could find 
ads sponsored exclusively by either the alliance or its supporting organizations. 
In the China Times, ads sponsored by the alliance amounted to over 50 percent, whereas ads 
placed by the DPP accounted for about 12 percent. The Liberty Times was the only newspa-
per where the number of DPP ads surpassed the alliance. Almost seven out of ten ads that ap-
peared in the Liberty Times were sponsored by the DPP. The alliance placed slightly more 
ads in the Apple Daily than the DPP, whereas individuals and organizations not supporting ei-
ther side sponsored almost half of the ads.  

In four out of ten ads, the sponsoring candidate attacked the rival candidate (see Table 3). 
Almost three out of ten ads were designed to improve the image of the sponsoring candidate. 
In another 28 percent of the ads the candidate made appeals to the electorate. In only 3 per-
cent of the cases, the aim of the ad was to rebut criticism. The alliance and its supporting or-
ganizations mostly relied on negative advertising to increase its popularity. Some 43 percent 
of their ads were attacking the rival candidate, incumbent President Chen Shui-bian (see Ta-
ble 3). Moreover, the negative advertisements sponsored by the alliance accounted for 60 per-
cent of the total number of observed negative ads. Organizations and individuals who did not 
support any candidate placed most of the remaining negative ads. The DPP and its supporting 
organizations mostly refrained from using negative ads and instead used image and appeal to 
attract the attention of the electorate.  

Government policies, the two referenda, President Chen Shui-bian, the 3-13 rally, ethnic-
ity, constitutional reform and the 2-28 rally were the salient issues mentioned in the ads. 

 
Newspaper ads by the alliance 
 
The election campaign committee of the alliance designed 18 different ads intended to polish 
the image of Lien Chan, 17 to make appeals to the electorate, and 8 to attack incumbent Presi-
dent Chen Shui-bian (Table 3).  

In one of the negative ads, the alliance described President Chen as someone who opposes 
everything that would benefit the country. The ad made reference to Chen’s reluctance to can-
cel the proposed referenda that were branded illegal. Other issues mentioned in the ad were 
Lien’s proposal to increase the number of reserved parliamentary seats for females to 30 per-
cent, and the introduction of a professional army. Since President Chen had previously ques-
tioned the necessity of such reforms (= oppose), the ad concluded that the electorate should 
therefore ‘oppose’ Chen.  

Chen’s Hakka policy was criticized in another full-page ad, in which the alliance accused 
Chen Shui-bian of ‘cheating’ Taiwan’s Hakka (an ethnic minority) out of their rights and cre-
ating racial division in Taiwan. The ad said that Chen Shui-bian’s government only had one 
ranking official who was Hakka, whereas during Lien Chan’s term as premier there had been 
nine.  



 

 

 
 
 
 
 

Table 2: Newspaper ads by name of print media and political affiliation 
United Daily 

News 
 China Times  Liberty Times  Apple Daily  Subtotal 

Affiliation 
Full  Half   Full  Half   Full  Half   Full  Half   Full  Half  

Total 

                
KMT/PFP 13 14  10 17  4 9  16 4  43 44 87 
Organisation 1 8  1 7  1 3  4 -   7 18 25 
Subtotal 14 22  11 24  5 12  20 4  50 62 112 
                
DPP -  -   2 4  7 23  5 14  14 41 55 
Organisation -  1  2 3  1 5  1 1  4 10 14 
Subtotal  1  4 7  8 28  6 15  18 51 69 
                
Other 2 2  2 1  1 5  24 17  29 25 54 
                  

16 25  17 32  14 45  50 36  97 138 
Total 

41  49  59  86  
235 

235 

Source: Author’s own research 

 



    

 

 
 
 
Table 3: Newspaper advertisements by party and content 

Type 

 
Main Issues Attack  

opponent 
Rebut  

criticism 
Create 
 image 

Make  
an appeal 

Total 

Alliance 
Government policies, referendum, ethnicity, President Chen, 
313 Rally,  12 - 18 17 47 

Organiza-
tions Referendum, ethnicity, Lien Chan, President Chen 15 - 1 0 16 

Subtotal   27 - 19 17 63 
 
DPP Referendum, corruption, 2-28 Rally, KMT/PFP image    2 2 9 11 24 
Organiza-
tions Referendum, reform, corruption 1 1 7 0 9 

Subtotal   3 3 16 11 33 

Other 
Legislative reform, clean election, 2-28 Incident, Taiwan’s 
political situation  

13 - 0 5 18 

Total 
Referendum, ethnicity, government policies, President Chen, 
313 Rally, 2-28 Rally  

43 3 35 33 114 

Source: Author’s own research 

 
 
 
 



     

December 2004 │ 9 

Three other full-page ads mocked Chen Shui-bian and his government officials, and described 
them as incompetent. One ad read ‘The Republic of Wulumuqi,’ and showed several leading 
DPP government officials and Chen Shui-bian sitting on a throne.  

Other negative ads contained abstracts of newspaper articles about rising unemployment, 
an increase in the number of suicides, and seventy thousand pupils not being able to afford 
lunch. The commercials pinned the blame for these problems on President Chen’s incompe-
tence. 

At the end of February, the alliance was surprised when their own opinion polls suggested 
that more people would turn out in support of Chen Shui-bian’s hand-in-hand rally (2-28 
Rally) than originally assumed. Marketing strategies were adjusted accordingly and the alli-
ance put emphasis on the necessity of ethnic harmony among the people of Taiwan in their 
campaign messages. In several ads, the alliance asked the people to donate blood on 28 Feb-
ruary rather than to take part in the hand-in-hand rally organized by the DPP. One full-page 
ad entitled ‘In my blood there is your blood and in your blood there is mine.’ stated that do-
nating blood would symbolize ‘ethnic harmony.’ With over two million people joining the 2-
28 Hand-in-Hand Rally, the DPP celebrated a temporary success. Consequently, the alliance 
came up with the idea of staging an even bigger rally. Subsequent newspaper ads exclusively 
focused on promoting this rally. The aim was to mobilize more people than the DPP did on 28 
February. The tone and language used in the ads became more abrasive. The ethnic harmony 
that should have come with Lien Chan’s appeal to the people to donate blood was quick for-
gotten. Over ten different ads were placed in all major newspapers. They were entitled 
‘Change the President, Save Taiwan,’ and contained short sentences stating that nobody be-
lieved Chen Shui-bian, that Chen Shui-bian was a liar, or, to put it bluntly, that incumbent 
President Chen Shui-bian was the scum of the nation. One full-page ad went further and 
urged the people to ‘end Chen’s dictatorship.’ The ad deliberately exaggerated a report by 
Freedom House, a US-based international political rights organization, saying that during 
Chen Shui-bian’s term as president, political rights had deteriorated because of widespread 
corruption within government circles. Moreover, the ad concluded that Chen more and more 
resembled Adolf Hitler, and that the people had the duty as citizens to ‘rescue’ Taiwan by 
making proper use of their ballots. A photo of Hitler was added to illustrate this insinuation 
clearly. After the 3-13 rally, the alliance placed several image ads.  In the ads, readers could 
see photos of the event intended to illustrate the scope of support the alliance had received at 
the rally and to inform the electorate of further campaign activities. Photographic material in-
cluded scenes of Lien Chan prostrating himself and kissing the ground in front of the presi-
dential office. All of these ads were entitled ‘Dormant Volcano Erupted.’ Several short slo-
gans saying that there was no brutality, no lies, and no hatred in ‘real’ Taiwan (meaning in a 
Taiwan controlled by the alliance) covered parts of the ads. 

In another image ad, Lien Chan’s economic expertise was the theme. The ad showed Lien 
Chan together with Nobel laureate Lawrence Klein, with text stating that Klein had agreed to 
assist Lien Chan in improving Taiwan’s economic situation.  

Several appeal ads appeared during the final days of the electoral campaign. In one, for 
example, the alliance urged the electorate to cast their votes. The commercial claimed that the 
gap between the two candidates would only be one percent and that the voter turnout of 
DPP supporters usually was 20 percentage points higher.          

 
Newspaper ads by groups and individuals supporting Lien Chan 
 
There were 26 different ads by groups and individuals supporting Lien Chan. Except for one, 
they all attacked Chen Shui-bian’s government policies. Organizations representing the avia-
tion industry, businesses, academics, medics, and ultra-conservative members of society 



 

10 │ Modern East Asia, Volume 3, No. 4 

blamed Chen for the “worsening relations with China,” high unemployment, the increasing 
number of suicides, and the loss of economic opportunities. The ads asserted that Lien Chan 
and his running mate Song Chu-yu were the only feasible solution to these problems. In one 
ad, a group of university professors, lawyers, and members of local election committees 
posed the referenda as the major issue and urged the people to boycott them since they were 
illegal.  

 
Ads by DPP election campaign committee 
 
The DPP election campaign committee placed 8 different full-page and sixteen half-page ad-
vertisements in all of Taiwan’s most popular newspapers except for the United Daily News.  

More than half of the ads were appeals to the electorate. In two ads the DPP urged voters 
to call their friends and relatives in Taipei and convince them to vote for Chen Shui-bian. The 
ads stated that Taipei remained the only stronghold of the alliance and that DPP supporters 
should therefore ‘launch an attack’ on the greater Taipei area. One full-page ad asked DPP 
supporters to take part in the election rally to be held in Taipei on the eve of the election. 
Other ads urged citizens to take part in the 2-28 hand-in-hand rally, and to support the refer-
enda. In total, there were eight different referenda ads, five of which were an appeal only, 
whereas the other three were designed to create the image that the referenda were necessary. 
In one ad, a photograph of a group of pregnant women lined up in a row was used along with 
text stating that in order not to have future generations exposed to Chinese missiles the elec-
torate ought to take part in the referenda. In another ad with the slogan ‘Taiwan needs you,’ a 
young woman is shown pointing her finger at the reader and left to her several reasons were 
listed why the electorate should cast their ballots in favor of the referenda. The ad stated that a 
failure of the referenda would mean a victory for China and would send a clear message to 
the US that Taiwan did not care about its defense capabilities. To convince the electorate of 
the importance of the two referenda, the DPP also used photographs of three former US 
presidents (Kennedy, Roosevelt, and Wilson) and one of former Prime Minister (Churchill) 
next to Chen Shui-bian in one ad. Kennedy, for instance, expressed in an accompanying text 
that keeping silent while facing a missile attack would only benefit the opponent, and Roose-
velt added that under permanent military threat true peace seemed impossible. The ad was en-
titled ‘Only true leaders know what peace is.’ Here the reader should not only get the impres-
sion that the four politicians support the referenda but also that Chen Shui-bian was a true 
leader and thus be put on equal footing with statesmen like Churchill, Kennedy, Roosevelt 
and Wilson. In another half-page ad, the DPP let Kennedy elaborate on his principles. Ken-
nedy can be seen in the advertisement sitting in a chair explaining the Cuban crisis of 1962. In 
medium-sized characters, the ad stated that the current military threat posed by China was 
similar to the one Kennedy had had to cope with in 1962 when the Soviet Union planned to 
install nuclear weapons on the island of Cuba. The last commercial in this series made a ref-
erence to Neil Armstrong’s historic moon walk. In place of Armstrong, however, a was pic-
tured holding a ballot in her hands and walking to the ballot box. The ad text stated that the 
voter’s small step to the ballot box would be a giant leap for Taiwan.  

Another ad conveyed the message that Chen Shui-bian was the president of Taiwan and 
his rival Lien Chan was a representative of Beijing. The ad showed a map with China on the 
left and Taiwan on the right. Next to the map was a copy of a ballot with the DPP candidate 
on the right and the rival candidate on the left. The ad read, ‘Taiwan is on the right, so stamp 
on the right.’  

The DPP used two newspaper ads to rebut allegations made by rival candidate Lien Chan. 
Chen Shui-bian’s campaign team cast doubt on the correctness truthfulness of many of the 
statements made by Lien Chan during the two televised presidential debates. The party subse-



     

December 2004 │ 11 

quently placed two full-page ads in the Apple Daily at the end of February ‘correcting’ Lien’s 
statements regarding various issues, such as women rights, Taiwan’s future relations with 
China, foreign investment, and government debts accumulated during Chen’s term as presi-
dent.  

Negative ads showed the candidates of the alliance together with their close friends who 
happened to be among Taiwan’s most wanted fugitives.      

 
 

Ads by organizations and individuals supporting Chen Shui-bian 
 
Religious organizations, lawyers, public accountants, and US-based organizations placed ten 
different types of ads in Taiwan’s dailies. Except for one ad placed in the China Times and 
one full-page ad published in the China Times and the Liberty Times, all the advertisements 
were designed to improve the image of the DPP candidate.  

As to the negative ads, two organizations based in Houston and supporting Chen Shui-
bian strongly criticized Lien Chan’s policies. The ad addressed several questions to the sup-
porters of the alliance and unaffiliated voters. One dealt with the two referenda, one with the 
social welfare programs promised by Lien Chan, and two with Taiwan’s relations with the 
PRC. The ad stated that the referenda were necessary as Taiwan faced a serious military 
threat, and that Lien Chan’s welfare programs would not be financially feasible. As to the re-
lations with the PRC, the two organizations predicted an influx of illegal Chinese immigrants 
if Lien Chan went ahead with his plan of annually letting one to three million Chinese tourists 
enter the country. 

The Formosan Association for Public Affairs was another US-based organization utilizing 
Taiwan’s print media to support Chen Shui-bian’s two referenda. Each of the two half-page 
ads was an endorsement of the referenda by several dozen members of the US Congress. The 
first ad appeared on 16 March in the China Times and the second a day prior to the election in 
the Liberty Times. Two other half-page ads were sponsored by a group of forty-six business-
people and forty-five companies, respectively. Both of these ads stressed the importance of 
continuing the DPP’s reforms and wiping out corruption, and the necessity of holding the two 
referenda.  

A nation-wide Chen Shui-bian support committee formed by public accountants placed a 
similar ad in the Apple Daily at the beginning of March, and Chen Shui-bian’s re-election 
committee placed a full-page ad in the China Times with the names of over five hundred law-
yers supporting Chen’s re-election bid. In another ad, over six hundred judges and lawyers 
tried to do away with the myth that the referenda were illegal as suggested by the alliance.  

A group of religious organizations voiced their support for Chen Shui-bian’s reforms and 
his proposed law regulating religious organizations in Taiwan. The half-page ad that appeared 
in the Liberty Times one day before the election carried the names of over twenty renowned 
organizations and a lengthy explanation of why they supported Chen Shui-bian. Moreover, a 
public opinion leader, Ku Kuang-min, expressed his support for Chen’s policies, especially 
for the referenda and a new constitution, in a half-page ad that appeared in all three leading 
newspapers. 

 
Ads by NGOs and individuals not supporting either side 
 
Apart from the 96 advertisements supporting either the alliance or the DPP, there were 18 
commercials sponsored by individuals and organizations not explicitly mentioning whom the 
electorate should support.  



 

12 │ Modern East Asia, Volume 3, No. 4 

Five ads were placed in the observed newspapers to make appeals to the electorate. A group 
of disillusioned citizens, for instance, urged the electorate to express their dissatisfaction 
about Taiwan’s politicians by casting invalid votes. The Clean Election Committee placed a 
half-page ad in all three major newspapers urging the people to report cases of vote buying to 
the authorities. The ad said that whenever evidence was sufficient to bring a prosecution 
against the suspect, the informant would receive between NT$ 200,000 to NT$ 15 million de-
pending on how serious the reported case turned out to be. The remaining three appeal ads 
were sponsored by Nobel laureate and head of the Academia Sinica, Lee Yuan-tse, and de-
mocracy activist Lin Yi-hsiung. The aim of the ads was to ask the public to sign a petition 
calling for parliamentary reforms, such as cutting the number of legislators by half. One of 
the ads carried the signatures of about one thousand intellectuals from all walks of life.  

All of the 13 negative ads attacked Chen Shui-bian. Chen You-hao, one of Taiwan’s most 
wanted fugitives, for instance, placed three full-page and two half-page ads in Taiwan’s lead-
ing newspapers. The ads were lengthy explanations of why Chen rather he himself was a 
criminal. Other critics spent less money on trying to shed dark light on Chen Shui-bian’s per-
sonality and leadership. The Labor Party and several other left-wing organizations claimed in 
one half-page ad in the United Daily News that Chen Shui-bian and his supporters distorted 
the truth about the 2-28 Incident. According to the ad, mainland Chinese had suffered equally 
under the rule of the KMT. The director of Taiwan National University Hospital shared the 
view of the left-wing groups and added that many mainlanders had been killed by Chiang 
Kai-shek’s troops because of having voiced their concerns about what had happened in the 
province of Taiwan. Apart from that, Chen was accused of having caused numerous social 
problems during his term, such as rising unemployment and increased ethnic tensions. The 
referenda were portrayed as another step toward cheating the people of Taiwan of their bright 
future. In addition, Li Hsun-ching, a well-known author used a half-page ad in the United 
Evening News to publish his essay on how the Taiwan independence movement cheated the 
electorate.  

Several former supporters of the DPP and its splinters distanced themselves from the party 
and made their discontent known to the public through newspaper ads. The group included 
Chen Cheng-fu, a former democracy activist, Leng Ren-zong, a leading member of the 
Kaoshiung county branch of the Taiwan Independence Party, and Wu Chang-sheng, who—
according to his ad—had spent most of his life actively supporting Hsieh Chang-ting and 
other DPP politicians. Chen Cheng-fu blamed Chen Shui-bian for the death of his son who 
had committed suicide because he could not find a job. Wu Chang-sheng accused Chen Shui-
bian of destroying the DPP because of his totalitarian leadership. He said, for example, that 
Chen had blocked the promotion of many talented party members, such as Hsieh Chang-ting, 
Chang Chun-hong and Hsiao Mei-chin. His two half-page ads were full of hatred for Presi-
dent Chen. Although his ads did not mention that he supported the alliance in this election, he 
became the leader of one of the alliance’s support committees.  

 
B) Television advertisements 
 
During the election campaign period, a total of 44 different political ads were aired on the ob-
served seven TV stations. Almost half of the commercials were ads placed by the alliance. Its 
interest groups refrained from utilizing television. The DPP produced 11 ads, the government 
10, and a DPP-associated organization two.  

Almost 4 out of 10 ads were of the image type, 3 out of 10 attacked the opponent, and the 
others were appeals to the electorate or rebutted criticism (see Table 4).  

Unemployment, crime, suicide, Chen Shui-bian, the two referenda, and other government 
policies were the issues addressed by the alliance. The DPP concentrated on issues dealing 



     

December 2004 │ 13 

with its past achievements, women, the future of Lien-Song partnership, and the relationship 
between the alliance and Taiwan’s most wanted fugitives. Ads sponsored by government 
agencies focused on vote buying, education, agriculture, and on the referenda. The remaining 
two advertisements were sponsored by a Taiwanese organization based in the US and ap-
pealed to voters to support Chen and his referenda. 

The total length of the forty-four commercials was 24 minutes, with the average length be-
ing half a minute. The shortest clip was five seconds and the longest ninety seconds.  

As to the language used in the ads, 36 percent were in Taiwanese and 27 percent in Man-
darin. In three out of ten cases the ads were non-vocal, that is to say only background music 
or sound affects were used, and in the remaining two spots, English with Chinese subtitles, or 
both English and Mandarin was used. It is interesting to note that the alliance refrained from 
using Mandarin in their TV ads, except for one with Ma Ying-jeou asking the people to sup-
port Lien Chan. The DPP and various government agencies, on the other hand, predominantly 
used Mandarin in their ads.      

 
Ads by the alliance 
 
More than half of the ads attacked Chen Shui-bian’s economic and social policies. In one ad-
vertisement, for example, the alliance claimed that during Chen Shui-bian’s term the number 
of crimes had increased dramatically. The ad featured an ordinary citizen who constantly re-
ceived phone calls from his relatives informing him about all the different types of crimes that 
happened to his relatives. At the end of the ad the man seemed exhausted and suggested that 
Taiwan needed a new president. The same conclusion was made in another ad where a chain 
reaction of small ‘accidents’ led to an office engulfed by chaos. The disaster started when a 
cigarette thrown into a trash bin ignited a piece of paper. An employee—by accident—hit a 
secretary on the head with a fire extinguisher and soon the whole office turned into a battle-
field.     

In another ad Chen Shui-bian’s educational reforms were targeted. Young people could be 
seen dancing around and mocking Chen’s reforms saying that since Chen was always talking 
about reform it seemed unclear to them why nothing had happened so far. The only observ-
able change was that more and more students could not afford to study. (The ministry of edu-
cation responded to the commercial. The minister himself talked for 55 seconds about the 
quality of the current education system and its reforms in a government-funded ad designed to 
rebut the attack.) 

Education was also the theme in one of the six image-building ads aired by the alliance. In 
the spot, two mothers chat while doing their housework. One says that Lien Chan promised 
that families earning less than one million NT$ per year would only have to pay half of the 
tuition if their children decided to continue to study after high school.     

The referenda were the issue mentioned in one of the alliance’s TV ads. In the kitchen of a 
small restaurant, a man is reading a newspaper and telling his wife and other people present 
about the government’s plan to hold a referendum on the sale of more weapons, which would 
cost half a billion NT$. A woman preparing some dishes seems to be very unhappy. While 
looking at her child, she asks the others how the government can hold such a referendum 
when there are so many pupils in Taiwan who do not even have enough to eat. The man re-
plies that we do not need such a government. 



 

 

 
Table 4: Television advertisements by party and type 

Type 
Affiliation Number Length Language Main Issues Attack  

opponent 
Rebut  

criticism  
Create 
 image 

Make  
an appeal 

Alliance 21 

 
total: 11' 14''  
average: 32''  
shortest: 8''  
longest: 60'' 

 
Taiwanese: 12  
Mandarin: 1  
Sound effects: 8 

 
unemployment, referendum,   
economy, government  
policies, crime, Chen Shui-bian 

11 - 6 4 

DPP 11 

 
total: 6' 47''  
average: 37''  
shortest: 14''  
longest: 90'' 

 
Taiwanese: 1  
Mandarin: 5  
mixed: 1  
Sound effects: 4 

 
corruption, past achievements, 
women, Lien-Song 4 - 4 3 

Government 10 

 
total: 4' 41''  
average: 28''  
shortest: 5''  
longest: 55'' 

 
Taiwanese: 3  
Mandarin: 6  
Sound effects: 1 

 
Education, agriculture,  
referendum, vote buying - 2 4 4 

Other 2 

 
total: 1' 10''  
average: 35''  
shortest: 35''  
longest: 35'' 
 

 
English with  
Chinese subtitles: 1  
Mandarin  
and English: 1 

 
Support of overseas  
Taiwanese,  
Referendum 

- - 2 - 

Total 44 

 
total: 23' 52''  
average: 33''  
shortest: 5''  
longest: 90'' 
 

 
Taiwanese: 16  
Mandarin: 12  
Sound effects: 13 
Mixed: 3 

unemployment, Chen,  
Lien-Song, crime, corruption, 
government policies,  
referendum, vote buying 

15 2 16 11 

Source: Author’s own research 



  

December 2004 │ 15 

  
The alliance produced a series of three ads entitled ‘Divination’ to make the electorate sympa-
thetic to ordinary citizens portrayed as facing economic hardship because of President Chen’s 
incompetence. The mothers of an unemployed son, a bankrupt factory owner, and a farmer 
unhappy about WTO regulations go to a nearby temple, pray to the gods and cast bamboo 
divination blocks to determine whether things would be better if they voted for Chen Shui-
bian again. Unfortunately, the blocks land on the reverse side, indicating that the gods view 
the action unfavorably. Each of the mothers has suffered because they trusted Chen and voted 
for him in the last election. In another ad, a ‘Mr. Tang’ is depicted as having made the same 
mistake. When Chen won the 2000 presidential race, ‘Mr. Tang’ and his wife were very 
happy. But soon his company went bankrupt because of Chen Shui-bian’s economic policies. 
The ad showed an unemployed and greatly depressed ‘Mr. Tang’ listening to President Chen 
speaking on television about his fortune to be the president. Nevertheless, Mr. Tang and his 
wife still had a chance to escape their miserable life. They could vote for Lien.  

The good character of chairmen Song and his glorious achievements during his term as 
provincial governor were highlighted in one image ad. Lien Chan’s historic mission to rescue 
the nation and his manifold abilities as a true leader were the theme of another 30- second im-
age ad.  

Among the six ads that aimed at polishing the alliance’s image, there were three others 
that should be mentioned here. The KMT used one commercial to let ‘history’ speak for 55 
seconds, showing footage from various documentaries illustrating the success of the KMT’s 
economic, social, and political policies. At the end of the ad, an hourglass is intended to con-
vey that time has run out for the DPP and that it is high time the KMT continued its sound re-
forms.  

During the final days of the election campaign period, there were two ads frequently 
shown on TV. The first showed footage from the 3-13 rally, in which more than three million 
people were reported to have taken part. The ad was designed to portray Lien Chan as more 
popular than Chen Shui-bian with his two million people joining the 2-28 rally. The second 
spot frequently seen on television was the V-ad. In public places, such as bus stops, markets, 
and restaurants, people from all walks of life greet each other by raising two fingers indicating 
their support for number two, Lien Chan.  

Apart from the image-building CFs, the alliance also placed a series of appeal spots. KMT 
vice-chair Wang Chin-Ping, for instance, appeared in one of them, urging the people to vote 
for Lien Chan. In the same spot, former DPP Chair Hsu Hsin-liang claimed that President 
Chen had wasted a lot of money and asked the people to support Lien. At the end of this 36-
second spot, Taipei Mayor Ma Ying-jeou said that people should vote for Lien ‘because of 
our next generation.’  

Somewhat more dramatic was the alliance’s last appeal ad. For a total of eight seconds 
viewers were induced to think that they were watching a horror movie. Against a black 
screen, a ballot appeared and the viewer was reminded that because of not voting for Lien 
Chan Taiwan would suffer for another four years. The question whether the voter could ac-
cept such a situation was posed in large characters. The ad appeared after almost every other 
ad on all major TV stations during the last 24 hours before the election. 

 
DPP ads 
 
The campaign team of the DPP produced 11 ads, 4 of which were attacks, another 4 image 
building, and the remaining appeals to the electorate.  

The latter urged the electorate to take part in large-scale rallies, such as the one in Kaoshi-
ung on 13 March. Similar to the newspaper ads entitled ‘Attack Taipei’ the DPP had one short 



 

16 │ Modern East Asia, Volume 3, No. 4 

spot frequently aired during the final days of the election campaign. In this ad, the audience 
was informed that Taipei was the last stronghold of the alliance. Viewers were exhorted to 
call their relatives and friends in Taipei and convince them to support Chen Shui-bian.  

The image ads put emphasis on the ability of the DPP to reform the country. In one ad, the 
referendum law was mentioned as one of the results of the party’s ongoing struggle for de-
mocracy.  The ad recalled that in the past the alliance had always rejected the ideas of the 
DPP saying that such reforms would be dangerous.  

In four commercials the DPP attacked the rival candidate. In a 35-second spot, for exam-
ple, the party questioned the stability of the alliance. The spot showed footage from campaign 
speeches given four years earlier, when Song and Lien had competed against each other in the 
2000 presidential election. At that time, Lien Chan described Song Chu-yu as deceitful, cruel, 
and unscrupulous. Song Chu-yu, on the other hand, claimed that Lien Chan was incompetent 
and posed the question of how such a failure could become president. Newspaper articles 
about crumbling governments in Indonesia and the Philippines were also shown. The ad re-
ferred to these two countries as examples where failed co-operation between ruling coalitions 
led to crisis. The spot concluded that Taiwan would be unstable with a Lien-Song coalition 
and people were urged to support the DPP to guarantee political stability.  

Two ads tried to confirm the public feeling that the KMT maintains good connections with 
the criminal underworld. The first spot aired in this series showed a man, presumably Lien 
Chan, looking at his remaining wealth and remembering the times when he and his five old 
friends did business together. An introduction of his friends followed, with the friends being 
criminals who were among Taiwan’s most wanted fugitives. The man blamed President Chen 
for his misery. At the end of the 58-second commercial, Lien Chan appeared receiving a 
phone call on his cellular phone. The caller expressed his hope that Lien Chan would win the 
election to safeguard his return to Taiwan. The second spot was similar in style and posed the 
question why those involved in economic criminal activities tended to be associated with the 
alliance.  

 
Government agency ads 
 
Government agencies aired ten different advertisements. Some 60 percent of the ads dealt 
with the issues of vote buying and the referenda. The length of the ads ranged between 5 to 38 
seconds. The referenda spots were all 25 seconds in length and stressed the importance of the 
two referenda. The Department of Agriculture (under the Executive Yuan), Taipower, and the 
Ministry of Education produced several spots explaining their policies. Moreover, in one ad-
vertisement, the Council of Labor Affairs rebutted the alliance’s claim that Taiwan’s unem-
ployment was the highest in the world. The council listed the current unemployment rates of 
several leading economies, such as Hong Kong, Singapore, the USA and Germany. Viewers 
were informed that among the listed countries, Taiwan had the second lowest unemployment 
rate.  

 
Conclusion 
 
In this research, all political advertisements placed in Taiwan’s leading newspapers and aired 
on Taiwan’s most popular terrestrial and cable television stations during the official campaign 
period (21 February – 19 March 2004) were analyzed. 

There were a total of 120 different ads found in the four observed newspapers: the China 
Post, the United Daily News, the Liberty Times and the Apple Daily. The total observed fre-
quency of the 114 different commercials in the four newspapers amounted to 235. Some 37 
percent appeared in the Apple Daily, 25 percent in the Liberty Times, 20 percent in the China 



  

December 2004 │ 17 

Times, and 17 percent in United Daily News. In the latter, ads were sponsored exclusively by 
either the alliance or its supporting organizations. The DPP refrained from placing ads in that 
newspaper because of its boycott of the paper, which it viewed as the mouthpiece of the alli-
ance. In the China Times, ads sponsored by the alliance amounted to over 50 percent, whereas 
ads placed by the DPP accounted for about 12 percent. The Liberty Times was the only news-
paper where the number of DPP ads surpassed the alliance. Almost seven out of ten observed 
different ads that appeared in the Liberty Times were sponsored by the DPP. Individuals and 
organizations not supporting either side placed three quarters of all their ads in the Apple 
Daily.  

During the election campaign period, a total of forty-four different political ads were aired 
on the observed seven TV stations: FTV, TVBS-N, CTI, SETTV, CTV, FTV-N, CTS, TTV, 
and TVBS. Almost half of the advertisements were ads of the alliance. Its interest groups re-
frained from utilizing television. The DPP produced eleven ads, the government ten, and a 
DPP-associated organization two. The KMT and its allies, thus, put slightly fewer different 
ads on Taiwan’s TV channels. Notwithstanding, ads by the alliance were aired far more often 
than those of the DPP and government agencies (see Table 5).  

 
Table 5: Effective advertising expenditures presidential elections (2000, 2004)  
 

Media (%) 
Presidential candidate 
and running mate Terrestrial 

TV 
Cable TV Newspaper Magazine Radio 

Total 
(%) 

NT$ (milli-
on) 

Subtotal  
(%) 

2000 Presidential Election (1 December – 18 March) 

Chen-Lu (DPP) 7.91 78.97 12.68 0.35 0.09 100 121.49 22.31 

Lien-Siew (KMT) 27 58.34 12.54 0.65 1.46 100 290.01 53.24 

Song-Chang (ind.) 15.18 72.3 12.22 0.04 0.26 100 133.17 24.45 

Total 19.93 66.23 12.51 0.45 0.88 100 544.66 100.00 

Lien-Song 23.68 62.27 12.45 0.48 1.12 100 423.18 77.69 

2004 Presidential Election (1 December – 20 March) 

Chen-Lu (DPP) 11.77 65.34 19.89 2.84 0.16 100 245.44 43.41 

Lien-Song (KMT, PFP) 14.11 43.57 35.11 5.02 2.19 100 319.91 56.59 

Total 13.09 53.06 28.48 4.07 1.31 100 565.34 100.00  

Source: Table compiled by the author based on data provided by Rainmaker and XKM, Taipei. 

 
About 35 percent of the newspaper ads and ads contained negative messages about the rival 
candidate. Over 90 percent of the negative ads attacked incumbent President Chen Shui-bian 
and his government. Only 2 out of the 120 different newspaper ads and 4 out of the 44 televi-
sion spots conveyed negative messages about the candidates of the alliance.  

The issues mentioned in the DPP newspaper ads differed from the TV advertisements. 
Most of party’s newspaper ads made reference to the two referenda and the 2-28 rally. The 11 
TV advertisements, on the other hand, focused on the party’s past achievement and the alli-
ance’s close relationship to the underworld. The content of newspaper ads and TV advertise-
ments sponsored by the alliance did not differ much. The alliance’s key strategy was to 



 

18 │ Modern East Asia, Volume 3, No. 4 

blacken the image of Chen Shui-bian. During the first few days of the official campaign pe-
riod, the alliance used ads to convey the image of an incompetent president who was to blame 
for all the misery ordinary people faced. After the successful 2-28 hand-in-hand rally, the con-
tent of the ads became more abrasive. The strategy of the alliance was   to create an atmos-
phere of hatred and fear among the electorate. The alliance portrayed President Chen Shui-
bian as an unscrupulous dictator like Adolf Hitler and appealed to the public to help the alli-
ance to put an end to Chen’s dictatorship.  

Compared with the previous presidential election, fewer negative ads appeared in the ob-
served media, but the tone and language used in the ads (especially those of the alliance) be-
came coarser.19 Moreover, the content of the political ads seem to indicate a drastic decrease 
in the moral and professional standards of most parts of the electoral campaign industry in 
Taiwan.  

 
 

                                                 
19. A detailed analysis of the advertising strategies of all candidates contesting the 2000 presidential race can 

be found in Niu, Jingxuan. 



Modern East Asia, Volume 3, No. 4: 1-19 

December 2004 │ 19 

References 
 
Bakeman, R. (2000), “Behavioral observation and coding,” in H. T. Reis and C. M. Judge 

(Eds.), Handbook of research methods in social and personality psychology, Cambridge 
University Press, New York, pp. 138-159. 

Bowler, Shaun and David M Farrell (1992), Electoral Strategies and Political Marketing, St. 
Martins Press, New York. 

Butler, David and A Ranney (1992), Electioneering: A comparative study of continuity and 
change, Clarendon Press, Oxford. 

Cheng, Chi-long (1992), “Min guo qi shi ba nian xuan ju zheng zhi guang gao xun xi ze lue ji 
xiao guo jian yian zhi yan jiu [Analysis of the 1989 Election Communication Strategy and 
its Effects].” Pp. 179-210 in Zheng zhi guang gao yu xuan ju [Political Advertising and 
Elections], edited by Yin Peng. Cheng Chong, Taipei. 

——— (1995), Jing xuan guang gao [Campaign Ads]. Cheng Chong, Taipei. 
Chen, Shi-min Chen and Chen Yi-yan (1992), ‘Min guo qi shi ba nian xuan ju bao zhi guang 

gao nei rong fen xi [Analysis of the 1989 Election Advertising in Newspapers],’ in Peng 
Yun (ed.), Zheng zhi guang gao yu xuan ju [Political Advertising and Elections], Cheng 
Chong, Taipei, pp. 149-79.  

Chen, Yi-yan and Chen Shi-min (1992), Qi shi ba nian xuan ju de bao zhi xin wen yu guang 
gao nei rong fen xi [Analysis of the 1989 Election News and Advertisements], Yie Chiang, 
Taipei.  

Dewey, M. E. (1983), “Coefficients of Agreement,” British Journal of Psychiatry, 143, 487-
489. 

Farrell, David (1996), ‘Campaign Strategies and Tactics,’ in Lawrence LeDuc, Richard G 
Niemi and Pippa Norris (eds.), Comparing Demcoracies: Elections and Voting in Global 
Perspective, Sage, Thousand Oaks, pp. 160-183. 

Fleiss, J L (1981), Statistical Methods for Ratios and Proportions, Wiley, New York. 
Lombard, M., Snyder-Duch, J., and Bracken, C. C. (2002), “Content analysis in mass com-

munication: Assessment and reporting of intercoder reliability,” Human Communication 
Research, 28, 587-604. 

Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Sage, Thousand Oaks, CA. 
Niu, Tse-shun (2002), jingxun chuanbo celue: lilun yu shiwu [Campaign Broadcasts: Theory 

and Pratice], Weber, Taipei. 
Peng, Yun (1992), Zheng zhi guang gao yu xuan ju [Political advertising and elections], 

Cheng Chong, Taipei:. 
——— (1992b). Xinwen meijie yu zhengxhi [News, Media and Politics], Liming Wenhua, 

Taipei. 
Plasser, Fritz and Gunda Plasser (2002), Global Political Campaigning. A Worldwide Analy-

sis of Campaign Professionals and Their Practices, Praeger, New York. 
Riffe, D., & Freitag, A. A. (1997), “A content analysis of content analyses: Twenty-five years 

of Journalism Quarterly,” Journalism & Mass Communication Quarterly, 74 (4), 873-882. 
Schafferer, Christian (forthcoming), Electoral Campaigning in East and Southeast Asia. Ash-

gate, Aldershot. 
Wu, Hsiang-hui (2002), Xuanjuxue [Electoral Studies], Yuanliu, Taipei. 
XKM (2004), Taiwan Xuanju tebaogao [Taiwan Elections Special Report], XKM, Taipei. 
 

 


