Chapter 6

Is There an Asian Style
of Electoral Campaigning?

Christian Schafferer

When discussing the issue of standardizing electoral campaign practices, scholars
usually refer to the adoption of the American style of political communication.
This form of political communication requires the three participating actors (the
candidate, the voter, and the journalist) to perform well-defined functions. Usually,
political scientists first compare these functions with those existing in other countries.
Based on the results, they then judge whether there is an observable standardization
of campaign practices or not. A standardization of campaign practices, however,
does not necessarily have to be equal to an Americanization of campaign practices.
Moreover, there may be regional standards that differ from global standards. In
this context, the author tries to discover whether there is a regional standard of
electoral campaigning. The previous chapters are part of this attempt. This chapter is
supplementary and should assist in the evaluation of the degree of standardization of
campaign practices in East and Southeast Asia.

In general, several country specific factors influence the standardization process.
These factors include the electoral system, the system of party competition, the
legal boundaries of electoral campaign practices, the degree of professionalization
of electoral campaigning, the media system, the national political culture, and
the degree of modernization in society (Plasser and Plasser, 2002: 79). The most
important of these factors are analyzed below before a conclusion is drawn.

Electoral system

Electoral systems have a tremendous impact on electoral campaign strategies. In the
following, the current election systems applied in East and Southeast Asian countries
are described to gain a better understanding of the similarities and variations between
them (see Table 6.1 and Table 6.2).

During the last 15 years, Taiwan’s electoral framework has been modified several
times. The first important alteration to the composition of parliamentary members
and the electoral formula came into effect in 1991.



“(ureyue ‘PIAYIMIIT % UBWIMOY ‘9ouspuadapu] pIpajy Jo £oaing [pqO1D ¥ <SO0T SSa4d 24 Jo wopaal] ‘(eS007)
OSTIOH WOP331,]) BIPAW 3311 JON], ‘00[ 0} 19 Pue ‘BIpaw 21 AIed, ‘09 01 [ € BIpaW a1, Suraey se papIedal ale (¢ 01 () SULIOIS SALUNOD) 93]
JON, 10 ‘201 A[ed, 391, SE BIPOUI S}1 JO UONBOYISSE[d dY) SOUULIOIOP UOHBULIOJUI JO MO 931] o) spunad £1Unod Yoes yorym 01 3313p oYL g

uoneuasaldoy [euoriodold Yd ommsiq Joquewniny NN IoMSId 18ag-0j3ulg :qSS  ®

SUOISSIWIOD UOKIS[ -$204N08

s1eak 9 -] (Aifeimid) sqSS ul s1894 ¢
KI5A3 P2)03]3 JIE SISQUISW 9} JO J{BY :(S783s $7) 9snoH Joddn

€D (se) SIB9AK 9 SIB9A ¢ :ULIQY, "SIO[[eq OM] "AdUdNIISUOD
2921 901 Ajured Aneingd  opimuoneu ut Y4 7 ‘(Auremid) sOSS ZIT 9SNOH JomOT jerowedrg  seuwiddijiyqg

(+'p) (69) SIESA G [uId, sOSS Ul
9a1] Ajued 2311 10N '/ Pa193]0 1B SIqUIAW [T [[V "PAIOS[3 S ISN0Y 10M0] At} ATUQ [erowedrgq eISAR[BIN

steaf sl (ALNS) SN Ut Sut

-ureway oy pue (Appeanyd) sSS 7 (S189s 007) dshoy 1eddn

SIeaA { (WIQY "SI0

(€ () -[eg oML "(PIOYS3I) 9,G) AOUSNIIISUOD IPIMUOLIRU SUO UI S)eds
1] a1 Apured e/u Ad 001 pue (Aupemnid) sgSS 0% (S19s 00S) FSNOH JPMOT  [RISWEdlY puefrey

s129£ 9 (ULIA], "S}o[feq OMm], "AOUSMIISUOD 9pIMUOT

-BU © UL S183S Yd 0S Pue (A LNS) SN S ‘SASS ¥T *sieak

¢ K10A9 Pa109}0 QB SIAqUIdW 97 :(S1B3S 7$T) 9SnOH Joddny

SIBQA ¢ (WId]

(4] 0D *S10[[eq OM[, "SIOMISIp d3Ie| [[ WOI Pajoa]d ‘S1eas ¥d 081
31 91,] B/U ‘(Kremyd) sASS 00€ (189S 08p) 9SNOH Jomor] |eiowedlg uedef

@n (s©) sieak

Qa1 201, Ajpreq Kofen (Anjeanid) sQSS Ul PAOS[d SIOQWISW 9/ [BIOWIBDIUL) eIjOSUOIN

@n (60 SIeA G s1eak 4 :wla], "siofjeq oM, "(PIOYSAIYI Y%¢) Aouamils
Q01 01 Aeind  -U0d OPIMUOIBU SUO U] §183S YJ 9S pue (Aupeingd) sqSS €pg  [BISWEdIUN)  BOIOY YINOS

(1D 17 SIeak ¢ s1894 § (WAL 'S10[[8q OM], “(P[OYSAIY} %) AouUsmnsu0d apim
2214 1] Aujenjg  -uoneu duo ul sjeas Yd v¢ pue (Anpenid) SSS 6L 18IS 11 [eIUIEDIUN uemrep
LSMIBIS [BO1I[0f (IOPadL] SS31d  [eNUApISaI] LWISAG 18103991 JusWelIed Anuno))
SALIJUNOD UBISY PAJIIIS JO SWI)SAS [eonjod pue [B103I3[F 19 d[1qelL



(7 uolBuIysep ‘9SNOH Wopadl] ‘$a142q17
j1a10) pup sy3ry ppoutjod Jo dang pruuy LS00 PIOM 2} u1 wiopaa4,] (95007) SSNOH WOPAAL]) PIAIOAI Ko sSunes oy SuiBesone £q (32y
jou “a01) Apred “eaI)) SaL10393e0 31Y3 JO U0 0 POUSISSE AJE SALIOYLLIS} PUE SILIUNOO PIAIISGO U} ‘A[jeur] ‘senIaqI| pue SIYSH Yons JO SdUASIX-UoU
oY} UAA3S PUE 30URISIXA 3y} Sunudsaidal duo yum ‘UaASS 0} SUO W0} 2[BIS B U0 A[ajeredas sa110)1113) paje[al A)XIS pUB SaLIHUNOD PAIpUNy OM] INOqE
1 (S193}0RIq UL SISQUINU 33S) SANISQY] [IAL pue sy feontod JO S0UASIXD ) SIIRI ASNOH WOP3L] ‘suonsanb ogroads jo onSofeied € uisny 9



SUOISSTWILIOD UOTIII[ 5204108

(poyusAwNIILD)
ON SO SOA sAep G ISB| IUQ[Ig sum jenby pouwn  ssutddijiyd
sajeuIWIOU
(PaIUdAWNOIID) spe Kued e sejepipued
ON SIA AL 10} AJuO suonje[ngdal oN Jo IequunN, panuiun BISAR[BIN
aInje|s139]
((paudAWINOIY)  S3Y[[el puE SpR ayy ur uonyeIuasaldal
SOx SOA AL 10} AluO suone[ngal oN waum)  pauquyord puejley],
, SajeUTIOn sonred
(pauaALImoIID) ponquord  Aured e sajepipueo [eontjod  Joj
SIA SOA SOA are sfjod Aendod Jozequmy patiuwijun) ueder
spe
SOK oN AL 10} A[uO suonengal oN sy [enbyg panwiun eljoSuON
uonoape ayj a10jeq  'sfjod ayp e poddns
skep o jo pouad oy endod jo Juedsad
105 panquyoxd st sjjod (g 1589] 38 SutuleIqo
Jo Suyonpuod ‘pouxd Sa)EpIpUERd IS0}
(poIu2AWNIILD) uSredwes Suunp 01 $93) BuISIAADE
SOA SOA SOA panqiyoxd uopedlqng  SASINQUILAI 3)E)S Y |, palWwI]  B2IOY YINOS
SOJBRUIIOU
(pajusAWINDILD) suondalo fenuspisaid  Aued e sejepipued
SOA SOA SOA ur sAep ()] 15| S0UDIIS Jo JsquinN panwiun uemiIg],
WMMMWWHMMM snuwg Sutpuadg wcmwwwww%”%= d sflod uotutdo SPV AL 931 SPV AL Pied Anuno)
SILIUNO) URISY PIJIIIS Ul suonje[ngas ugredwe)  7'9 dqEL



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 107

The 1991 National Assembly, the upper house, consisted of 325 members; 219
members were elected in geographic constituencies, six members were elected to
represent Taiwan’s aboriginal tribes. These 225 members were elected under SNTV.
Another 20 seats were elected to represent the overseas Taiwanese community and
80 in a nationwide constituency. These 100 seats were proportionally allocated to
those parties gaining at least 5 percent of the votes cast for political parties, that is,
the votes for independents were not included in the calculation of the quota. In the
1996 National Assembly election, the total number of members was increased to 334,
with 228 members elected in geographic constituencies and six elected to represent
aboriginal tribes. The number of proportional representation scats remained at 100.
In the composition of the Legislative Yuan, the lower house, the electoral reforms of
1991 were similar: in total, there were 161 members elected in the 1992 Legislative
Yuan election, 119 of whom were elected under SNTV in geographic constituencies
and six in two aboriginal constituencies. Another 30 members were elected in a
nationwide constituency and the remaining six to represent the overseas Taiwanese
community. These 36 members were proportionally allocated to those parties
gaining at least 5 percent of the popular votes cast for political parties. In the 1995
Legislative Yuan election, three members were added to be elected in geographic
constituencies. The total number of members, thus, increased to 164. Constitutional
reforms in 1997 changed the composition of the Legislative Yuan (LY) again. Article
4 of the Additional Articles stipulates that with the 1998 LY election, this chamber of
parliament should consist of 225 members; 168 of these members should be elected
in geographic constituencies and four to represent aboriginal tribes. The number of
members representing the overseas Taiwanese community was increased by two and
the proportional seats for the nationwide constituency to 41. Further constitutional
amendments were made in April 2000. Article 1 of these amendments turned
Taiwan’s parliament into a semi-bicameral one. The term of all National Assembly
members expired on May 19, 2000. Since that day, members to the assembly can
only be elected by proportional representation within three months of the expiration
of a six-month period following the public announcement of a proposal by the LY
to amend the Constitution or alter the national territory, or within three months of
a petition initiated by the LY for the impeachment of the President or the Vice-
President. Elected members have to convene of their own accord within ten days
after the confirmation of the election result and have to remain in session not longer
than one month, with the term of office expiring on the last day of the convention.
The first and only election under this new system was held in May 2005. All of the
400 members of the National Assembly were elected by proportional representation
in one nationwide constituency.

Constitutional reforms in June 2005 paved the way for a new electoral system
and the abolition of the upper house. Under the new system, each voter casts two
ballots. Now, there are 79 single-seat constituencies and 34 PR seats. The motives
behind the electoral reform were quite similar to those found in the early 1990s in
Japan. The new system is expected to curb corruption, to minimize the power of
factions, to strengthen the role of political parties in the electoral process, and to



108 Election Campaigning in East and Southeast Asia

create a more stable party system with the effective number of political parties being
close to two (see Chapter 2).

In the past, members of the Legislative Yuan, the lower house, were elected in
multi-member constituencies under SNTV and 22 percent of the seats in a nationwide
constituency under proportional representation. Voters only had one ballot. SNTV
(single non-transferable vote) is said to have cultivated the personal vote, led to
the formation and consolidation of factions, and caused corruption in Japan and
Taiwan.

Another problem of SNTV in multi-member constituencies is the need for
coordination in electoral campaigns, since party candidates probably have to contest
against their party colleagues. If one candidate, for instance, is too popular and
attracts too many votes the party colleague may lose the election. Political parties
and candidates have, therefore, to coordinate campaign activities and assign each
of the party candidates to a certain part of the constituency. There were different
approaches in Taiwan and Japan to solve that problem.

In Japan, the LDP, for example, encouraged candidates to join one or two
committees of the party’s Policy Affairs Research Council (PARC). Each committee
focuses on a special field, such as construction and rice farming. This process of
differentiation helped candidates contesting in the same district to attract different
segments of the electorate and by doing so maximize the number of votes and seats
of the LDP (Krauss and Pekkanen, 2004: 17). After the introduction of single-seat
constituencies, this specialization disappeared for two reasons. First, the candidates
no longer needed to differentiate themselves since there was only one candidate
of the party anyway. Second, single-seat constituencies are much bigger in size.
Candidates now have to attract voters with very different backgrounds. Specialization
would be counterproductive.

In Taiwan, the conservative Kuomintang (KMT) was less professional and
mainly assigned its candidates to zerenqgu, responsibility zones. Each candidate had
to take care of his district within the constituency. With the 2002 Taipei municipal
council election, the KMT changed its strategy to the one originally applied by the
Democratic Progressive Party and the New Party. This electoral concept is known in
Taiwan as peipiao, forced vote allocation. In newspaper ads and campaign literature,
parties ask their supporters to vote for a certain candidate of their party regardless
of whom they favor. For instance, if a party nominated four candidates in a multi-
member constituency, it could instruct those supporters born in January, February
and March to vote for candidate 1 and those born in April, May and June to vote for
candidate 2, and so forth. In most cases this forced vote distribution worked out (see
Pao, 1998).

In Korea, the electoral system had to be changed after the Constitutional Court
ruled in June 2001 that it was unfair and restrictive of voters’ rights. Under the old
system, voters could only cast one vote. (227 members were elected in single-seat
constituencies by plurality vote and 46 members by proportional representation based
on each party’s share of those votes cast for candidates contesting the single-seat
constituencies.) The court, thus, was of the opinion that voters could not distinguish



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 109

between candidate and party preferences. The system now allows the casting of two
ballots. The number of PR seats was increased from 46 to 56 seats and the threshold
decreased from 5 percent to 3 percent. The first election under the system was held
in 2004. The new two-ballot system was expected to benefit smaller parties. A poll
conducted by the Korean Gallup reported that about 32.9 percent of all voters split
their tickets (Cho, 2005: 529). Minor parties benefited from this effect, especially the
Democratic Labor Party (DLP). Of those who voted for the DLP in the PR tier, almost
80 percent supported candidates of other parties in the single-seat constituencies.
The party only captured two seats in single-seat constituencies, but obtained eight
out of 56 PR seats. The new system was also expected to minimize the effect of
regionalism in Korean elections. Regionalism in South Korea has been evident
since historical times. It was suppressed during the Japanese colonial period, the
US military government and the subsequent autocratic rule (Steinberg, 2000: 225).
It re-emerged during the period of liberalization and democratization, and became a
primary determinant of voting behavior in South Korean elections. When Kim Dae
Jung was elected President in 1997, over 90 percent of the voters in the southwestern
Honam region cast their votes for him. In southeastern Youngnam region, however,
only some ten percent of the electorate supported him. More than 50 percent voted
for Lee Hoi Chang, instead (Lec, 2001: 374). Korean political parties survive with
the support of their regional strongholds. In the 2000 national election, regionalism
in the Youngnam region intensified and the Grand National Party captured 64 out
of 65 seats at stake. The Millennium Democratic Party could not win a single seat
in the region. In the Honam region, however, 86 percent of the seats at stake were
taken by the MDP and the remaining 14 percent by independents (Choi, 2002: 97;
Kim and Kim, 2000: 53).

After the election reform, regionalism remained, however, a dominant factor
in South Korean voting behavior, but some shifts suggest ‘attenuating influence.’
The conservative Grand National Party prevailed in the eastern peninsula and the
Uri Party in the western. Uri, however, made inroads on 25 percent of the vote in
traditional Grand National Party territory (Kim and Kim, 2004: 636).

Mongolia’s new constitution came into force in February 1992. According to
Article 21, the parliament consists of one chamber and has 76 members. Citizens
aged 25 or older are eligible to run for office and citizens aged 18 or older may
exercise their right to vote. The term of office is four years. In April 1992, a new
clection law was passed. The law stipulated that the 76 members of parliament be
elected by plurality vote in 26 electoral districts with a district magnitude ranging
from two to four. The applied Block Vote led to the unexpected landslide victory
of the former communist Mongolian People’s Revolutionary Party (MPRP) in the
1992 parliamentary election. The MPRP captured 92.1 percent of the 76 secats at
stake with less than 60 percent of the votes cast. This was widely considered to
be not only unfair but dangerous to the nation-state’s political development (Brick,
Gastil and Kimberling, 1992). In January 1996, the parliament finally amended the
election law. All of the 76 parliament members are now elected by plurality vote in
single-seat constituencies instead. The first election under the new system was held



110 Election Campaigning in East and Southeast Asia

in June 1996 and was a watershed in Mongolia’s short history of democracy: the
Democratic Alliance (DA) consisting of the Mongolian National Democratic Party
(MNDP) and the Mongolian Social Democratic Party (MSDP) ended the 75-year
parliamentary majority of the Mongolian People’s Revolutionary Party (MPRP).
The alliance captured 65.8 percent of the 76 seats at stake in the Great State Hural,
Mongolia’s parliament. The MPRP lost 45 of the 70 seats the party had obtained
in the previous election. Policy errors of the government and internal strife caused
a deep split within the DA. New political parties were formed and in the 2000
national election, the democratic forces were split into twelve parties and three party
coalitions that altogether nominated 560 candidates. The MPRP, on the other hand,
nominated 76 candidates, that is one in each of the 76 single-seat constituencies,
and ran a highly focused campaign targeting younger voters. Unsurprisingly, the
MPRP won a landslide, capturing 72 out of the 76 seats at stake. The victory of the
MPRP clearly showed that without unity the democratic forces cannot win elections.
In 2004, the opposition was more united than four years earlier. Seven political
parties took part in the election and together nominated 153 candidates. The Party
of Civil Courage, the Democratic Party, and the Motherland-Mongolian Democratic
New Socialist Party formed a coalition—the Motherland-Democracy (MLD).
The remaining 15 candidates were independents. Apart from the MLD, only the
ruling MPRP nominated one candidate in each of the 76 single-seat constituencies.
Compared with the previous election, the average number of candidates contesting
in each electoral district decreased from nine to three, which significantly increased
the chances of the candidates nominated by the opposition camp. The MPRP indeed
Jost half of the parliamentary seats it had captured in 2000, whereas the opposition
gained substantial support (Schafferer, 2005).

In Malaysia, all members of the lower house are eclected in single-seat
constituencies by plurality vote (for details see Chapter 4)." In the 2004 Philippine
national election, 212 members were elected in single-seat constituencies by
plurality vote and 24 members by proportional representation. The number of seats
varies between 208 and 260 depending on the outcome of the election: marginalized
smaller parties and sectoral groups securing 2 percent of the vote get one seat, those
obtaining at least 4 percent two seats, and those getting 6 percent or more three seats.
Not all of these groups may secure enough votes 1o capture the maximum number
of three seats. The total number of seats, thus, varies from election to election (for
details see Chapter 5).

In Thailand, the 1997 Constitution replaced the Block Vote (BV) electoral system
applied in lower house elections. The BV system allowed voters to cast as many
votes as there were seats in a district. They could not cast all their votes for a single

' The upper house, Dewan Negara, consists of 70 seats: 44 appointed by the paramount
ruler, 26 appointed by the state legislatures. Wong (2005: 312) points out that the Dewan
Negara ‘is used by the ruling coalition to place fading or second-ranking politicians, as
well as a back-door to appoint ministers from amongst unelected technocrats or defeated
candidates.’



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 111

candidate, but could split their votes between candidates nominated by different
parties. This system caused a proliferation of political parties, which in turn led
to unstable coalitions. Moreover, the intra-party competition in the multi-member
constituencies led to factionalism and incohesive parties. Candidate-oriented
campaigning and personal networks practicing vote-buying mushroomed. The new
electoral system was expected to improve the electoral culture and create stable
majorities in parliament. Now, 400 seats are elected in single-seat constituencies
and 100 PR seats in a nationwide constituency with a 5 percent threshold. Statistics
suggest that the aim of reducing the number of parties has been achieved by the
reforms. The effective number of parties in the legislature fell dramatically from
an average of 6.2 before the reforms to 3.1 in 2001. Moreover, it was the first time
since 1957 that a single party succeeded in capturing a majority in the legislature.
Thai Rak Thai, the party of media tycoon Thaksin, has held a majority of seats in
the legislature since shortly after the 2001 election. After the reform, political parties
have put significant effort into developing coordinated party-centered electoral
strategies. They also began to ‘differentiate themselves in terms of their policy
platforms and in some cases made those differences an important campaign issue’
(Hicken, 2005: 107).

Members of the Thai upper house, the Senate, had been appointed before the
1997 reforms. Now, 22 of the 200 members are elected in single-seat constituencies
by plurality vote and the remaining in multi-member districts under SNTV. The
aim of the reformers was to guarantee a Senate that would remain ‘above the
messy partisan fray” (Hicken, 2005: 107). Candidates running in Senate elections
are thercfore constitutionally barred from belonging to political parties and from
engaging in electoral campaigning.

Opinion polls

Poll reporting has increased dramatically and has become a major element of election
campaign coverage in advanced democracies. The misuse of opinion polls has often
been criticized and in most countries the law regulates its application in electoral
campaigning.

In Taiwan, individuals, political parties and organizations are prohibited from
releasing opinion polls ten days before election day. Mass media may neither cite
newly released nor previously released outcomes of opinion polls during this period.
This regulation, however, only applies to presidential elections. In other elections,
opinion polls are abundantly used to influence voting bebavior. Most opinion
polls are either fake or unprofessionally conducted. The media is biased and often
misinterprets poll results or uses unreliable data. The majority of newspaper articles
and TV news analyses reveal a fundamental misunderstanding of what ‘margin of
error’ means. Taiwanese journalists are not alone here. Research by Larson (2003)
showed, for instance, that almost half of all the reports on major US news networks
during the 2000 US presidential race were inaccurate and exaggerated poll reports.



112 Election Campaigning in East and Southeast Asia

Inaccurate poll reporting has become a serious problem in Taiwan and has
already led to several disputes after media-declared winners lost elections. The 2004
presidential race is one excellent example here. Incumbent President Chen Shui-bian
won the election with a margin of 0.3 percent of the vote. The media, nevertheless,
proclaimed rival candidate Lien Chan as the winner, since he had ‘led” in opinion
polls. His lead was, however, well within the margin of error. In this case, the media’s
irresponsible behavior caused violent protests in the aftermath of the election.

In Taiwanese elections, candidates frequently use opinion polls conducted by
major cable news networks, such as TVBS, to manipulate voting behavior. When
opinion polls show that the candidate is right behind the highest vote getters in
his or her constituency (multi-member under SNTV), he or she is likely to place a
newspaper ad quoting the poll and urging the electorate not to let him down. Such
advertisements are usually called ‘Save Ads.” Opinion polls may also suggest that
the rival candidate lags behind. In such a situation, the candidate is likely to urge the
electorate to give up supporting the rival candidate since he or she obviously has no
chance whatsoever of winning the election.

In Japan, the LDP has so far not succeeded in amending the election law banning
the publication of opinion poll data before elections. Every time the LDP picked up
the issue of forbidding opinion polls, serious protests from civic groups, such as the
powerful Japan Newspaper and Editor Association (NSK), followed. It is, however,
illegal to publish ‘the procedures and outcomes of any popularity polls’ (Public
Election Law). A popularity poll, as stipulated by the law, refers to any voting in
writing. In addition, the act of making people click on the names of their favorite
candidates on the Internet is interpreted as legally prohibited voting.

In Korean elections, opinion polls are banned during the election campaign
period. Article 108(1) of the Korean election law stipulates that during the entire
election campaign period (21 days in presidential elections and 15 in parliamentary
elections) the details or results of public opinion polls may neither be published nor
quoted. This includes mock voting and any type of popularity poll. Moreover, for the
period of 60 days before elections, no opinion poll may be conducted. Whenever an
opinion poll is conducted for the purposes of disclosure or publication, the inquiring
institution/person must inform the respondents of their address or phone number. In
addition, those conducting the poll may not adopt practices in which:

« questions are made of biased words or phrases to a particular political party
or candidate

« those to be polled are urged to give answers, or where questions are made to
lead them to give answers according to the intention of the inquiring person
or where the views of those polled are distorted

+ inquiries are made in ways that entertainment or great good luck is
anticipated

« the names of those polled or the contents implicating it are disclosed.



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 113

Any disclosure of opinion polls regarding elections has to include information
about the name of those having conducted the polls, the method of selecting the
respondents, the size of the samples, the response rates, area of polling, dates and
method of polling, the margin of error, the exact wording of the questions and so
on. Institutions conducting such polls have to store all information related to the
polls, such as polling plans and answer sheets, for a period of six months after the
election.

In Southeast Asia, the Philippines has similar restrictions. The Fair Election Act
stipulates that during the election period, any person, natural as well as juridical,
candidate or organization who publishes a survey must likewise publish:

+ the name of the person, candidate, party or organization who commissioned
or paid for the survey

+ the name of the person, polling firm or survey organization who conducted
the survey

» the period during which the survey was conducted, the methodology used,
including the number of individual respondents and the areas from which they
were selected, and the specific questions asked

+ the margin of error of the survey

+ for each question for which the margin of error is greater than that reported
under paragraph (d), the margin of error for that question

+ a mailing address and telephone number, indicating it as an address or
telephone number at which the sponsor can be contacted to obtain a written
report.

According to the law, the election commission, political parties, and candidates
may request a written report from those sponsoring a survey.

Internet campaigning

At the end of the 1990s, many campaign professionals anticipated revolutionary
changes in political communication in advanced democracies, especially in the
USA. There were indications that the Internet would significantly alter the electoral
campaign process. Farnsworth and Owen (2004: 415) concluded in their research
on the role of the Internet in the 2000 presidential election that the utilization of the
Internet ‘did not live up to expectations,’ that the ‘campaign-related web pages were
underutilized in 2000, and that ‘the audience for Internet election news remained
relatively small.” In Asian elections, the effectiveness of the Internet as a campaign
tool varies from country to country.

In Japanese elections, the Internet is banned during the election campaign period.
This ban derives from the Public Official Election Law. Although the law does not
mention the use of the Internet as an illegal method of attracting voters, there is the
common understanding among law experts and the election commission that any



114 Election Campaigning in East and Southeast Asia

campaign tool that is not mentioned in the law is illegal. From time to time, there
are some discussions in political circles about the inclusion of the Internet as a legal
means of political communication during the election period. The conservative LDP,
however, always refused such a move, citing concerns about hackers, untraceable
cyber-slander and inequities in public access to the Internet.”

Despite the legal restrictions, the Internet is widely used for campaign purposes.
Candidates, for instance, may have their own website and they do not have to close
it during the campaign period as long as they do not alter the content of the website
during the election period and refrain from asking visitors to cast their votes in support
of the candidate. In 2001, approximately 20 percent of Japan’s population frequently
used the Internet. All major political parties had their own websites. According to
Asahi newspaper, 36 percent of LDP lawmakers, 61 percent of the Democratic Party,
and half of the Komeito and the Liberal Party had their own homepage.

In the House of Councilors Election of 2001, the LDP and Democratic Party
began to put all their political commercials on their servers. Visitors to their websites
could watch the commercials and evaluate them, which was very popular among
the Internet users. Moreover, all major parties began to offer e-magazines with a
circulation between 10,000 and 20,000, and Prime Minister Koizumi’s magazine
even has a subscription number close to two million.

In 2001, Asahi Shimbun sponsored Japan’s first political debate on the Internet.
Political chatrooms have mushroomed since then. Citizen groups circulating blacklists
first appeared during the 2001 electoral campaign. At least five such groups, such as
the Osaka-based Alliance to Defeat Unqualified Parliamentarians, existed. Members
of the Alliance posted a list of 13 politicians on the web. The politicians were said to
be corrupt, criminal, or otherwise unfit to serve. The election commission responded
by saying that such blacklists were not illegal, but political action groups are not
allowed to engage in campaigning.’ The impact of such blacklists and political
chatrooms on Japan’s electoral process is very limited, though.

In Taiwan, the first time the Internet was used in clectoral campaigns dates back
to the 1996 presidential election. The election was a watershed in Taiwan’s political
development, since it was the first time that the President of the island-state was
directly elected by the people. All four presidential candidates and their running
mates had their own websites. Peng Ming-min and his running mate Hsieh Chang-
ting of the Democratic Progressive Party, Taiwan’s largest opposition party, were the
first to set up their campaign websites. The site contained extensive information on
the candidates’ personal backgrounds and political visions. Independent candidate
Chen Lu-an and his running mate Wang Ching-feng had their website designed
by volunteers. It was similar to Peng’s website but less professional. Independent
candidate Lin Hsiang-kang and his running mate first had an English website
designed and maintained by an overseas supporter residing in the United States. It
was hoped that the website could help promote Lin among the overseas community.

2

Los Angeles Times, August 3, 2001.
S Asahi Shimbun, July 28, 2001; Los Angeles Times, August 3,2001.



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 115

Three months before the election, a Chinese website was set up. Lin and his running
mate expected the website to counter the pro-government mainstream media. The
campaign team of the ruling KMT was the last to set up a website. The site was
designed and maintained by students. Unlike the websites of the other candidates,
the target group of this website was young people (Peng, 2001: 332). In the 1996
elections, websites of candidates were considered a necessity more than an effective
campaign tool. Since then, the involvement of the Internet in electoral campaigning
has increased. The impact of websites run by politicians and political parties on
campaigning has been limited, though. One of the rare exceptions is incumbent
President Chen Shui-bian’s campaign website, abian.net, which was extremely
popular with the electorate. The website offered a large variety of functions ranging
from downloading video clips to online shopping for campaign merchandise.
Chen’s website was set up in 1998 in the run-up to the Taipei mayoral election and
soon developed into the most popular website of a politician. In 1998, Chen’s rival
candidate was Ma Ying-jeou, who was extremely popular among female voters who
found him ‘charming and handsome.” Nevertheless, Chen’s website outperformed
Ma’s in terms of visitors. A few days before the election, about 140,000 people had
visited Ma’s site and almost 400,000 that of Chen Shui-bian (Peng, 2001: 356).
Chen’s website was permanent rather than temporary. His campaign team wanted to
create a stable and long-term relationship with the Internet community. The website
constantly improved and became an important campaign tool in the 2000 presidential
race.

Apart from the politicians’ websites, online mock voting, popularity ratings,
and special election websites have become popular. Major media networks, such as
TVBS, usually set up special websites containing all sorts of information regarding
upcoming elections, such as profiles of candidates and opinion polls.

Moreover, all political parties have their own website, and the two largest parties
more than one. The conservative and former ruling KMT for instance has several
different websites, each for a different audience. The most popular among young
voters is bluemaster.com. The site contains a series of cartoon clips and stories
ridiculing the Democratic Progressive Party. Hate websites emerged during the
2004 presidential election and are exclusively run by ultra-conservative and Chinese
nationalist supporters of the KMT and its splinter, the New Party. These supporters
are part of the large overseas community, trying to influence voting behavior and
public opinion in Taiwan by spreading malicious accusations in the US and in
Taiwan. Their propaganda targets Chen Shui-bian and his Democratic Progressive
Party. Their most important tool is the Internet. Websites, such as blueforblue.com
(blue represents the KMT and its splinters), caadt.org (Chinese American Alliance for
Democracy in Taiwan), and truthalliance.org (Democracy and Truth Alliance), are
part of this network. Although all these groups mainly operate in the USA, they have
succeeded in establishing informal channels of communication with the electorate
in Taiwan. They also have close ties with intellectuals in Taiwan who usually write
short articles attacking President Chen Shui-bian for major newspapers or even set
up similar organizations in Taiwan, such as the Democratic Action Alliance (www.



116 Election Campaigning in East and Southeast Asia

daa-tw.net). Moreover, by placing ads unfavorable to the progressive camp in major
US newspapers, the group influences US attitudes towards the Chen administration,
which makes it difficult for the progressive camp to make progress on foreign policy
issues and to convince the electorate of its expertise.

The situation is fundamentally different in Korea, as the 2002 presidential
election proved. In the 2002 election, conservative forces relied on traditional media
outlets, especially the print media, whereas the progressive parts of society saw in
the Internet a powerful alternative. During the campaign, the conservative media
outlets tried (as usual) to influence the election outcome by terrifying the readers
with front page stories suggesting a North Korean nuclear attack if the progressive
forces won the election. On the Internet, a very different picture could be found. E-
newspapers, such as Oh My News, Pressian and Daejabo, had a debunking effect.
Soon, the conservative print media noticed the power of the online newspapers and
began to attack them, saying that they were undemocratic and vulgar. Such criticism
set off serious confrontations between the two sides, which dramatically increased
the popularity of the Internet and the e-newspapers (Lee, 2003: 73).

Table 6.3  Homepages of candidates: 2000 National Assembly election

Party affiliation Candidates Homepage %

Hannara (Grand National Party) 225 165 73.3
Millennium Democratic Party 225 151 67.1
United Liberal Party 171 69 404
Democratic People’s Party 125 36 28.8
New Korea Party of Hope 21 7 333
Democratic Labour Party 21 20 952
Youth Progress Party 46 46 100
Gonghwa 4 0 -

Non-partisan 202 59 29.2
Total 1040 553 53.2

Source: Table compiled by the author based on data provided by the Korea Press
Foundation

Lee, Lancendorfer and Lee (2005) have shown that there is an intermedia
relationship between the conservative newspapers and Internet bulletin boards.
According to their study, Internet discussions in the 2000 national election were
prompted by newspaper coverage. On the other hand, the influence of Internet
bulletin boards on newspaper coverage was also found. There is some sort of
reciprocal interaction between the traditional news media and Internet bulletin sites,
making the Internet a powerful instrument capable of influencing the agenda-setting
process of the media and political actors.

Support organizations that used the Internet to boost the popularity of politicians
emerged at the end of the 1990s. The most popular of these groups was nosamo,



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 117

which was founded in April 2000 in an Internet coffee shop in Daejeon after Roh’s
defeat in the parliamentary election held that year. When Roh tried to obtain the party
nomination for the 2002 presidential race, he was short of money and lacked the
necessary support of his party fellows. The Internet community, especially nosamo,
boosted his popularity and secured his party nomination and the presidency (Min,
2003). The website of nosamo alone had an average one million visitors a day in
2002 (Lee, 2003: 75).

The number of politicians using the Internet to canvass votes has increased over
the years. About haif of all the 1,040 candidates contesting the 2000 parliamentary
election had their own homepages. Among the largest political parties, hopefuls of
the conservative Grand National Party were most likely to have their own website
(see Table 6.3). A survey conducted by the Korea Press Foundation (2000) on the
Internet usage of candidates nominated by the three major parties showed that most
candidates designed and operated their homepages themselves. Only one out of ten
candidates hired outside specialists. It is interesting to note that only a quarter of the
respondents in 2000 believed that the Internet would play a decisive role in the 2002
presidential election. Almost seven out of ten candidates, however, acknowledged
that the Internet had some impact on the result of the 2000 parliamentary election
(Korea Press Foundation, 2000). This result is not surprising considering the fact
that the 2000 parliamentary election was the first to experience the power of the
e-communities. Although civic organizations are not allowed to support political
parties or candidates in elections, they have become important factors in Korea’s
election campaigns. The law stipulates that NGOs may not support politicians but
may help to promote clean elections. Thus, in the April 2000 parliamentary election,
a nationwide alliance of several NGOs listed 86 candidates who had either been
found guilty of corruption or for other reasons appeared ‘unfit’ for office. The
alliance put the names of the candidates on the Internet (www.naksun.co.kr) and
indeed 70 percent of the listed candidates were not elected. This blacklist campaign
(nakseon undong) was strongly supported by the electorate. A survey conducted by
the Korean Social Science Data Center revealed that 73.1 percent of the respondents
supported the campaign, 13.5 percent were against it, and 13.5 had no opinion on
the issue (Lee, 2002: 75).

The campaign generated another positive effect, namely the dissemination of
campaign-specific information on candidates to all eligible voters. The National
Election Commission later continued the dissemination of such data when it decided
to put on its website specific personal data along with the criminal records of all
candidates.

The media

Freedom of the press undoubtedly is one of the pillars of a modern democratic state.
Economic and political pressures are often cited as the prime obstacles to a free
media environment. With democratization, these negative factors are believed to be



118 Election Campaigning in East and Southeast Asia

minimized to such an extent that media outlets reflect the opinion of the majority of
people. However, even in countries that are generally considered democratic there
seems to be a discrepancy between the ideal situation and reality. Silvio Berlusconi’s
media and money driven campaign to wipe out anything that has to do with a free
and fair media environment in Italy is a good example here. In 2003, Freedom House
(2005a) downgraded the status of Italy’s media from ‘free’ to ‘partly free’ in its
annual report on media independence. It was the first time since 1988 that media in
an EU member state had been rated by the survey as ‘partly free.” Independent media
watchdogs in Italy have criticized Berlusconi’s media empire for a long time.

His counterpart Thaksin Shinawatra follows his steps closely in Thailand, one
of Southeast Asia’s new democracies. Freedom House (2005a: 198-9) notes, ‘Press
freedom declined further in Thailand in 2004 as editors and publishers faced increased
pressure from the government in the form of civil and criminal defamation lawsuits,
as well as more subtle forms of editorial interference and economic pressure.’
Moreover, the government is said to reward media outlets supportive of its policies
through the allocation of advertising by either Thaksin’s own telecommunications
companies or state enterprises.

In the Philippines, the freedom of the media has been deteriorating for the last
few years. Economic pressure forced several media companies to merge into two
powerful broadcast networks (ABS-CBN and GMA). Journalists are vulnerable to
economic incentives. Critical journalists are harassed and sometimes even killed.
In 2004, at least 13 journalists were killed. During the last presidential election, the
election commission violated press freedom by shutting down two stations run by
the private network Bombo Radyo in Cauayan City. The action was condemned by
journalists as politically motivated (Freedom House, 2005a: 164).

The situation in democratizing Malaysia is even worse. Only online magazines
and newspapers provide diversity in opinion. In 2003, the government began to
crack down on Internet media outlets. Since then several media outlets, such as
malaysiakini.com, and online forums, such as Malaysia Boleh, have been closed
(Freedom House, 2005a: 134; see Chapter 4).

Are things different in East Asia? Japan has the freest media among the countries
comprising East Asia, and Mongolia the least free. Legislation in 1998 banned the
censorship of public information and required the privatization of Mongolia’s media
industry. The government, however, has delayed implementation of this provision
until recently, and thus retains a dominant position among broadcasters: it runs
the only national TV station, and state-owned radio remains the major source of
information for those in rural areas. Although the number of independent media
outlets has increased significantly over the years—mainly regional TV stations
and FM radio broadcasters—these too are indirectly controlled by the government,
which reacts to criticism with libel suits and tax audits. Journalists tend therefore to
practice self-censorship. Moreover, severe financial difficulties make journalists and
media outlets susceptible to financial inducements from politicians. For instance, it
is common practice for media outlets to accept financial assistance from politicians
in exchange for news coverage. In this context, it is unsurprising that the broadcast



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 119

media tended to help the government’s cause during election campaigns. In the
2004 parliamentary election, for instance, opposition candidates were reportedly
less successful in obtaining media coverage; in particular, there were complaints
that state-run television only accepted payments from candidates nominated by
the Mongolian People’s Revolutionary Party (MPRP). According to a survey, 74
percent of the observed election television coverage favored MPRP candidates;
so did 80 percent of radio broadcasts (Soros Foundation, 2004). Mongolia’s print
media are more diverse, and voters could choose from a wide variety of newspapers,
representing both opposition and government views. Two out of every ten news
stories were neutral in the 2004 election, and almost one in three stories was
supportive of the Mongolian Democratic Coalition (MDC). Nevertheless, more than
half were in favor of the MPRP (Soros Foundation, 2004).

A survey by Globe International (2004) revealed that over 90 percent of the
respondents got information on the election from TV stations, 20 percent from radio
broadcasts, about 50 percent from newsletters, and 14 percent from other sources,
such as advertising flyers, and billboards. About 48 percent said that the information
disseminated by the media outlets during the election campaign helped them in
casting votes. More than half of the respondents were dissatisfied and requested
face-to-face discussions between candidates (63.3 percent), comparative analyses of
platforms (41.2 percent), and information related to voter education (17.2 percent).
This dissatisfaction and the MPRP’s blatant abuse of its advantageous media position
during the campaign resulted in the loss of half of the seats the party had obtained in
the previous election (Schafferer, 2005). The situation did not change for the better
in the 2005 presidential race as Globe International concluded in its final report on
the media coverage of the election:

While the majority of monitored TV channels provided a more balanced coverage of the
candidates in the last four weeks of the campaign, this balance was not achieved thanks
to improved reporting, but due to the fact that the majority of TV channels were selling
their prime time news time to candidates (on an equal basis). This practice was totally
unacceptable from the point of view of journalistic ethics. Another disturbing finding of
Globe International throughout this project has been the consistent practice on the majority
of monitored media outlets of neglecting to air opposing views in the body of particular
stories. The monitoring results revealed disturbing problems in news and current affairs
programs’ coverage of candidates in the majority of the monitored media outlets. This
situation has made it very difficult for Mongolians to get accurate and unbiased coverage
of political parties, candidates and other issues. In general, the media’s biased coverage
of the election demonstrated that Mongolia lacks a strong and independent media able
to provide objective and balanced information to the electorate to make a well-informed
choice at the ballot box (Globe International, 2005: 4).

South Korea and Taiwan emerged as the region’s most vibrant democracies.
Both countries officially abandoned authoritarianism in 1987. The number of
newspapers and magazines increased significantly in the following years. New radio
and television stations went into operation and increasingly helped the opposition to



120 Election Campaigning in East and Southeast Asia

counter government propaganda (Ni, 1995; Yoon, 2001; Lo, Cheng and Lee, 1994;
see also Chapter 3). International organizations, such as Freedom House (2005a),
consider the media in these countries as free. Nevertheless, civil groups and political
leaders would like to see some reforms that would eventually lead to an even freer
media environment.

June 1987 was a turning point in South Korea’s political development: over a
million people took part in the ‘grand peace march’ of June 26 forcing the Chun
regime to accept an eight-point democratization package, which also called for
active promotion of press freedom, that is total autonomy of Korea’s media from
state interference. Meeting the requests of a powerful opposition movement, the
government began to refrain from direct political interference and subsequent
media policies led to a liberalization and deregulation of Korea’s media. Despite
these efforts, pro-democracy activists demanded further reforms in response to
several harmful changes in Korea’s media environment. Seoul National University
professor Yang Seung-Mock (2005) says that there have been three major trends
in the 1990s leading to a less free media in Korea and causing concerns among
progressive intellectuals.

First, political institutions that controlled the media during the period of military
dictatorship have been rapidly replaced by capital. Although the media had been
freed from government intervention, in many ways it still bore the imprint of the
authoritarian era: concentrated ownership, an opaque style of management, and
association with vested interests that stood to lose from political reforms urged by
progressives. Consequently, the slogan of the press reform movement shifted from
‘freedom from the government’ to ‘freedom from proprietors.’

Second, the global trend of media-centered election campaigning has also reached
South Korea. Although the use of mass media by political parties and candidates
is severely restricted during the election campaign period, mass media itself has
turned out to play a decisive role in determining election outcomes. This political
media warfare is entirely controlled by South Korea’s largest daily newspapers
(Chosun Ilbo, Joong An Ilbo and the Dong-a Ilbo), whose market share stood at over
65 percent in 2000. These three media outlets (known as the Big Three) ‘favored
conservative candidates in elections and played critical roles in directing national
agenda toward conservative bias’ (Yang, 2005: 67). Korean media experts and other
intellectuals refer to them as the ‘unelected power.’

Third, the liberalization of the Korean media led to a sharp decline in quality due to
severe market competition. Media experts and civil groups have frequently criticized
the Korean media for its sensationalism and commercialism. Various movements,
such as the 1993 ‘Turn off Your TV’ initiative, have been the consequence.

When Kim Dae-Jung was elected President in 1997, Korea not only entered a
new stage in its democratization process (since it was the first time that an opposition
candidate had been elected President) but also entered a new era of media reform.
The amendment of the Broadcasting Act at the beginning of 2000 was widely
considered a significant step towards a freer media environment. The amendments
drastically reduced the government’s direct influence on Korea’s broadcasting



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 121

media. The media reform movement, led by progressive civic groups and journalists’
associations, saw in the newspaper monopoly (about 65 percent) of the big three
dailies a major threat to a free media environment and asked the government to
address this issue. Supporters of the movement argued that the three dailies gained
their market position due to unfair business practices, and that a monopolization of
the print media is counterproductive to the establishment of a free Korean media
environment. Kim Dae-Jung’s government noticed that the only meaningful way to
reduce the influence of the ‘Big Three’ was to ask the Fair Trade Commission (FTC)
and the National Tax Service (NTS) to look into the financial transactions of Korea’s
media outlets. In June 2001, these government agencies released the findings of
their investigations. The owners and executives of the Big Three were subsequently
detained and indicted for tax evasion and embezzlement. The government’s tax audit
strategy widened the gap between the progressive and conservative camps. The first
saw in the tax audit the first step towards a less corrupt and politically controlled
media; the latter considered the government’s strategy as a politically motivated
crackdown.

In Taiwan, liberalization brought about a sharp increase in the number of media
outlets and increased competition to such an extent that the quality of the nation’s
media reporting deteriorated. Although media observers have criticized Taiwan’s
media for its sensationalism and commercialism, it has so far failed to be self-
critical and to set guidelines for its media industry (Su, 2004). The absurdity and
primitiveness of Taiwan’s media industry can be best illustrated by referring to two
cases that made headlines and big profits in Taiwan. The first case happened in 1997,
when Pai Hsiao-yen, the only child of popular TV host and actress Pai Ping-ping,
was kidnapped. The whole case became a real Taiwan-style soap opera, when police
surrounded one of the three kidnappers, and the kidnapper ended up singing the
children’s song ‘Two Tigers® with a TV anchor. A more recent case is a weekly
magazine’s free VCD featuring a popular politician having sex with her lover. The
magazine thought it would be a marvelous idea to secretly install a wireless camera
in the politician’s apartment and let the public see what politicians do in their free
time. Taiwan is a democracy after all. This is press freedom in action.

The quality of the media was one of the prime concerns of the Government
Information Office when its director announced plans to set up a media review
committee that would evaluate the content of media reports and publish the results
periodically. The conservative opposition and the media industry claimed that the
government’s plans would mean censorship. In fact, the agency’s proposal never
mentioned any sanctions or other regulatory measuresif media outlets failed to comply
with certain standards. The proposed committee should have been a watchdog only.
Numerous debates followed. The media industry carefully misled the public into
believing that the proposed committee would de facto be a media control institution
exercising the right of censor. The President finally intervened by saying that Taiwan
would need a media watchdog to ensure the quality of media reports, but that such
an institution should not be under the control of the government.



122 Election Campaigning in East and Southeast Asia

Incumbent President Chen Shui-bian of the Democratic Progressive Party has,
since his inauguration in May 2000, focused on media reform. But his major concern
has always been the media’s independence from politics rather than its quality.
Maybe he noticed that the former would be easier to achieve than the latter. Several
organizations, such as the Democratic Cable Television Alliance, often complained
that the reform process was too slow. At the beginning of 2003, the ruling party made
public its draft of several amendments to Taiwan’s media laws. The new laws should
prevent public and party officials from holding positions in TV and radio stations.
Moreover, it should also make it illegal for them to own shares in any company
related to Taiwan’s broadcasting media. According to government statistics, more
than sixty leading parliamentarians and chief executives of local governments have
senior management positions in either radio or television stations. The new laws
would have affected all parties. To show its sincerity, the ruling party demanded that
its members either resign from positions held in Taiwan’s broadcasting media or quit
their job as legislators. Several legislators, such as the chair of Formosa Television,
did indeed resign from their positions in the media industry. The media reform was
only partially carried out due to the majority of the opposition in parliament and their
disagreement with most parts of the reform package.

In 2004, the quality of the media deteriorated further and major media outlets
still produced reports favorable to the conservative parties. The situation is quite
similar to the Korean Big Three. Whenever there is an election, newspapers and TV
cable networks, especially the United Daily News and TVBS, frighten the public
by exaggerating reports on China-Taiwan relations, speaking of a war once the
progressive parties gained the upper hand in parliament. In Taiwan (unlike Korea),
the Internet could not compensate the poor quality and bias of the traditional media.
Moreover, a group of three mingzui (a person who is very popular and talkative)
succeeded in dominating the media during the 2004 presidential election. All of
these three mingzui had something in common: they opposed Chen Shui-bian of the
liberal Democratic Progressive Party. These three mingzui are former DPP bureaucrat
Sisy Chen, writer Li Ao, and Jao Shaw-kong, chair of UFO radio network. They
either host their own political talk shows or frequently attend those hosted by other
mingzui. The problem with mingzui is that they tend to make unfounded accusations,
causing severe damage to the reputations of politicians of the liberal camp (Zhang,
2004). In some cases, such accusations have aggravated social unrest. In March
2004, for example, Sisy Chen claimed that she had proof that President Chen Shui-
bian had staged the entire assassination attempt himself to manipulate the outcome
of the presidential election held a day after the incident. Her claims and the fact
that Chen won the election on the following day with a margin of 0.2 percent of the
vote sparked off violent protests around Taiwan. Misinterpreted opinion polls (see
previous section on opinion polls) and intentionally faked tallies further contributed
to the dispute.



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 123

Taiwan’s irresponsible media is mostly to blame for the 2004 post-election
violence in Taiwan. Journalists and mingzui misled the public into believing that
Chen Shui-bian rigged the election and staged his own assassination attempt. The
faked media reports on the ballot-counting process certainly were the worst and most
unprofessional act commited by Taiwan’s media industry: on election day, all major
TV networks began to broadcast faked reports on how many votes had been counted
in favor of the two presidential candidates. Those TV networks supporting Chen
Shui-bian (DPP) reported that Chen was in the lead, and those favorable to Lien
Chan (KMT) reported that Lien was leading the race. When the election commission
released the final results, declaring Chen Shui-bian the winner, supporters of Lien
Chan watching pro-KMT TV networks failed to understand why Lien Chan suddenly
lost and subsequently suspected vote rigging (Tang, 2004). TV networks made up
balloting figures because every TV station wanted to be the first to report on the
‘final results’ to increase viewing rates. Commercial interests outweigh morality in
Taiwan’s media industry.

Political advertising

Taiwan is probably the only country in Asia where political parties and candidates
do not face numerous restrictions on political advertising. All parties and candidates
usually make use of the liberal election law and abundantly place ads in Taiwan’s
media (see Chapter 3). The only restriction that exists prohibits paid advertising on
television during the ten-day election campaign period in parliamentary elections.
During this campaign period, the election commission has to allocate a total of 270
minutes of free airtime on terrestrial TV stations for political ads. Each party fielding
more than ten candidates receives free advertising time proportionate to the total
number of candidates.

This restriction has limited effects on the overall campaign for two reasons. First,
candidates start their advertising campaign weeks ahead of the official campaign
period. Second, placement marketing compensates the restrictions imposed on
conventional political advertising (see below and Chapter 3).

In Japan, political parties are free to make use of political advertising, whereas
party candidates and independents are confronted with some legal restrictions.
The number of candidates a party nominates in a constituency determines the size
(length) and frequency of political ads.

Table 6.4 gives detailed information on the restrictions on newspaper advertising
in parliamentary elections. Party candidates may place commercials on television
and radio with the restrictions outlined in Table 6.5. Independent candidates can only
use television and radio for campaign purposes in the form of an introduction of his
or her curriculum vitae. This introduction is aired once on NHK television and ten
times on NHK radio.



UOISSIWWO)) Uond3[ 3y Aq papiaoad ejep uo paseq Joyine 3y} Aq pe[idwion 3|qe], 224108

SOK SAK S9A Suipuny d1iqngd
9 :SaJEpIpUERD SIOW PUE | £ 7¢ aIoul pue 9
8 SIEPIPUED O 03 1T T tsoyepIpues C1 01 1]
¢ seepIpued og 03 11 91 ‘Sa3epIpuEd O 0 9
91 :Sa1EpIpUBd (] 01 | 8 :SeIEpIpUED § 0 |
Kouannsuod :amyo9yad
Jad sajepipues Jo sequinu ay) uo spuada(g 1ad sajepipues jo Jequinu oy} uo spuadaq S Kouanbarj
SUWN[0d JO SUWnNjo?
JoqUINU X W §'Q¢ SNy} SI 9ZIS WNWIXBW Y[, JO JSqUiNU X Wd §'§¢ SNy} SI OZIS WNWIXew YL
7€ 1SOJEpIPUED AIOW PUB | ¢ 9] :eI0W pue 9|
T :sojepipueds 0¢ 01 17 T1 :sayepipued G[ 01 1]
91 :s3)epipued (g 01 ] g 1SajepIpues 9] 01 9
g :SeJEpIpuEd ()] 03 | { 1SO1EpIpUED G O] |
:Aouaninsuod 1od sajeprpued :a1myoa51d Jad sarepipueo
J0 Joquinu uo spuadop SUWINod Jo J3quInN JO Jaquinu uo spuadop SUWIN|OD JO JQUINN  SUWN[0d 7 X W §'6 71§
aepipue) Aued ajepipue) Aueg yuapuadapur
Kouamsuo)) apimuoneN Koueninsuo)) 1eas-s3ulg

uedep ‘suond9fd asnoy Jamoy :3uisnaape pdedsmaoN 9 AqeL



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 125

Table 6.5  Television advertising: Lower house elections, Japan

Party Candidates (Single-seat Constituency)

Length 9 minutes each

Frequency Depends on number of candidates per prefecture:
1 to 2 candidates: once each on NHK radio and television and twice on
commercial radio or television
3 to 5 candidates: twice on NHK television, once on NHK radio and
three times on commercial radio or television
6 to 8 candidates: four times on NHK television, twice on NHK radio
and six times on commercial radio or television
9 to 11 candidates: six times on NHK television, three times on NHK
radio and nine times on commercial radio or television
12 or more candidates: eight times on NHK television, four times on
NHK radio and twelve times on commercial radio or television

Public funding Yes
Source. Table compiled by the author based on data provided by the Election Commission

In Korea, political advertising is severely restricted by the election law. Article
69 outlines the use of political ads in daily newspapers. Candidates may run an ad of
the platform or policy of the political group to which they belong, and their political
views. In the case of presidential elections, candidates may ask for political funds
in the ads. The frequency of such newspaper ads is limited to 70 in presidential
elections. The law stipulates that the ad ought to be run in black only, contain the
grounds for the ad, the name of the advertiser and may not exceed 37cm in width
and 17cm in length. Any candidate who wishes to run a newspaper ad has to report
it to the election commission. The report must include a draft version of the ad and
a copy of the advertisement contract. If the ad proves to be in conformity with the
election law, the election commission issues a letter of certification to the candidate.
Without this letter, newspapers are not allowed to print the ad. The newspaper may
not collect advertisement fees from candidates in excess of the minimum fees for a
commercial ad, a cultural ad or any other ad inserted with the same size in the same
column during the election period.

Presidential candidates may ask TV and radio broadcasters to run an ad of the
platform or policy of the political group to which they belong, and their political
views. Such ads may run up to 30 times each on television and radio. Each time the
commercial may not last longer than one minute. The broadcaster has to notify the
election commission of the date, time and contents of the commercial in advance. The
expenses for such TV and newspaper commercials must be borne by the candidate
and may be reimbursed by the state if the candidate succeeds in obtaining at least 20
percent of the popular support in his or her constituency.



126 Election Campaigning in East and Southeast Asia

Table 6.6  Campaign strategies TV ads: Korean elections, 1997 and 2002
1997 Presidential Election

Lee Hoi-chang Kim Dae-jung Avg
Positive 4 (44.4%) 2 (40.0%) 42.90%
Contrastive 3(33.3%) 0 (0%) 21.4%
Issue Attack 0 (0%) 0 (0%) 0%
Character Attack 2 (22.2%) 3 (60.0%) 35.7%
Total 9 (100%) 5 (100%)

2002 Presid'ential Election : Ave
Roh Moo-hyun  Lee Hoi-chang Kwon Young-ghil

Positive 6 (100%) 2 (33.3%) 2 (100%) 71.40%
Contrastive 0 (0%) 2 (33.3%) 0 (0%) 14.3%
Issue Attack 0 (0%) 1 (16.7%) 0 (0%) 7.1%
Character Attack 0 (0%) 1 (16.7%) 0 (0%) 7.1%

Total 6 (100%) 6 (100%) 2 (100%)
Source: Lee, Junhan and Lee Soobum (2004), ‘Negative Campaigning in Korea’s Presidential
Elections,” Korea Observer, vol. 35, no. 1, p. 30

The election commission allows negative advertising as long as the conveyed
messages are true, that is, claims made can be proved. Any candidate (or person
intending to become a candidate) affected by public accusations made within 90 days
prior to election day may request the involved broadcasting or publishing company
to correct their report for free by using the same media previously used in making the
accusation. The broadcasting or publishing company may only refuse the candidate’s
request on the grounds that the candidate fails to have justifiable reasons for such a
request, the content of the candidate’s statement proves to be untrue or the candidate’s
request appears to be for commercial purposes only. If no agreement can be reached
between the candidate and the media company involved, the Political Broadcast
Deliberation Committee has to solve the problem within 48 hours. This committee
has to be set up by 120 days before election day. It consists of nine members from
the academic circle, journalist associations, the Korea Bar Association and those
recommended by political parties. No member of the committee may join a political
party. Any decision of the committee is legally binding.

An analysis of negative advertising in presidential elections in South Korea has
revealed that the proportion of negative TV spots dwindled from 35.7 percent in
1997 to 14.2 percent in 2002, and negative ads in newspapers from 70 percent to
52.6 percent (Lee and Lee, 2004: 33). Opposition candidates are more likely to use
negative ads in Korean elections than incumbent leaders (see Tables 6.6 and 6.7).
Kim Dae-jung was the most frequent user of negative ads in 1997, and Lee Hoi-
chang in 2002 (Lee and Lee, 2004: 30—1; Lee and Benoit, 2005).



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 127

Table 6.7 Campaign strategies newspaper ads: Korean elections, 1997 and

2002
. 1997 Ifresident.ial Election : Avg
Lee Hoi-chang  Kim Dae-jung Rhee In-je
Positive 7 (31.8%) 0 (0%) 2 (28.6%) 22.5%
Contrastive 1(4.5%) 1(9.1%) 0 (0%) 5.0%
[ssue Attack 2 (9.1%) 3(27.3%) 2 (28.6%) 17.5%
Character Attack 11 (50.0%) 7 (63.3%) 3 (42.9%) 52.5%
n/a 1 (4.5%)
Total 22 (100%) 11 (100%) 7 (100%)
2002 Presidential Election' Avg
Roh Moo-hyun Lee Hoi-chang
Positive 13 (46.4%) 11 (35.5%) 40.7%
Contrastive 2 (7.1%) 0 (0%) 3.4%
Issue Attack 1 (3.6%) 7 (22.6%) 13.6%
Character Attack 10 (35.7%) 13 (41.9%) 39.0%
n/a 2 (7.1%) 3.4%
Total 28 (100%) 31 (100%)

Source: Lee, Junhan and Lee Soobum (2004), ‘Negative Campaigning in Korea’s Presidential
Elections,” Korea Observer, vol. 35, no. 1, p. 31

In Mongolian parliamentary elections, the election commission may arrange
for free airtime on public television and radio for political advertisements. In the
2004 parliamentary election, each party received two time frames of 20 minutes per
week (the official campaign period in this election lasted for almost two months).
Aside from these broadcasts, candidates and parties may place political ads on TV,
radio and newspapers at their own expense. Paid advertisements were common
in the 2004 national election. Spots sponsored by the ruling Mongolian People’s
Revolutionary Party (MPRP) accounted for about 80 percent of the total airtime
taken up by 105 campaign advertisements on radio and television. The ruling party’s
dominance of advertisement space also extended to the press: some 70 percent of
newspaper advertisements were placed by the party. The advertising campaign cost
an estimated US$3.7 million, which is an enormous amount of money considering
the country’s economic situation and its small population of 2.7 million people
(Soros Foundation, 2004).

According to the Fair Election Law, the Philippine election commission has to
procure free airtime from at least three national television networks and three national
radio networks, which has to be allocated free of charge equally and impartially
among all candidates for national office. Such free time has to be made available
on three different calendar days: the first day within the first week of the campaign
period; the second day within the fifth week of the campaign period; and the third



128 Election Campaigning in East and Southeast Asia

day within the tenth week of the campaign period. Paid political ads are limited (for
details see Chapter 5).

The Thai election law prohibits paid political ads on TV and radio. Paid
newspaper ads are legal, though. The election commission offers free airtime on TV
and radio to those political parties represented in parliament according to their share
of seats. These restrictions mostly affect opposition parties but hardly media tycoon
Thaksin’s Thai Rak Thai.

In the 2004 national elections in Malaysia, the Barisan Nasional (BN) won a
landslide victory. The party coalition captured over 90 percent of the seats at stake,
an increase of 35 percent from the previous election. The BN victory was actually
a triumph for the advertising industry. Local analysts claim that the ‘ad blitz’ was
part of a professional, well-coordinated, and unprecedented advertising campaign.
Singapore’s The Straits Times reported that the BN ‘roped in at least three different
advertising agencies. Its television commercials were produced by Leo Burnett,
while two other agencies were responsible for print and poster campaigns.’* The ad
blitz covered TV, radio, print media, billboards, and for the first time, direct mail.
Different ads were used for different types of media and audiences. The product
advertised was Abdullah Badawi of the BN. Compared with previous campaigns, the
2004 ads were designed to transmit the ‘feel good’ factor rather than to use threats.
In the past, BN ads usually suggested that if the opposition were elected, Malaysia
would face riots and political instability. The messages contained in the 2004 ads
were easy to understand and advertising slogans resembled those usually used to
advertise consumer products. The BN ad slogan ‘Excellence, Glory, Distinction,’ for
instance, is uncannily similar to the slogan for a major international cigarette brand,
which used ‘Style, Quality, Excellence.’> During the entire campaign period, different
full-page ads could be found in all major newspapers; and TV channels abundantly
aired BN ads. This unprecedented ad campaign made it even more difficult for the
opposition to contest the election.

Electoral corruption and vote buying

Electoral laws and regulations are important in understanding electoral campaigns,
but the informal campaign environment is at least of equal importance. Electoral
campaigning in the Philippines and in Thailand seems to be most affected by this
informal environment. Callahan (2000: 172) noted that ‘Philippine elections are
characterized by the three Gs: Guns, Goons and Gold.” The election commission,
COMELEC, was founded in 1940 and became a tool of the Marcos regime. The
commission has become one of the least trusted government agencies. Provincial
COMELEC committees are frequently engaged in activities known as Operation
Add-Subtract, where ‘the local numbers are “massaged” in the provincial tallies to
favor certain government candidates over others’ (Callahan, 2000: 174). In 1983, the

4 The Straits Times, March 22, 2004.
5 http://www.aliran.com/charter/monitors/archives/2004_03_01_archives.html.



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 129

National Movement for Free Elections (NAMFREL) was founded by various civic,
religious, professional, business, labor, educational and youth organizations. Its aim
was to educate the electorate. The organization placed 500,000 volunteers at polling
stations all over the Philippines in the 1986 presidential election. Four volunteers
were killed and 160 injured, illustrating the power of local warlords. In 1992, the
government banned guns and paid political advertising to guarantee cleaner and less
bloody elections, which restored some confidence in the electoral process. Electoral
campaigning is still marred with violence and irregularities. Between 1998 and 2004,
there have been over 700 violent incidents with almost 1,000 dead and wounded
people (Linantud, 2005: 84). Hedman and Sidel (2000: 108) summarized the state of
the informal campaign environment in the Philippines with the following sentence:
‘Neither the local Government Code of 1991 and subsequent decentralization efforts
nor the pattern of sustained economic growth in the Philippines in the 1990s have
seriously undermined the institutional and social foundations of boss rule, it appears,
even in the most “advanced” and prosperous provinces of the archipelago, such as
Caite and Cebu.’

A similar fearful atmosphere exists in Thai elections. The Thai democratization
process began in the early 1990s. Murray (1997: 379) wrote of the parliamentary
elections in the mid 1990s, ‘the main features of both elections were an increase in
parties buying politicians and votes.” In the 1970s, national politicians and faction
leaders began to establish close ties with local leaders who gained significant
influence in provincial areas, largely through illegal business activities (Callahan,
2000: 168). In the 1980s, an increasing number of business people got involved in
politics. These two developments brought about a new negative campaign practice:
vote buying. In the 1995/6 national elections an estimated 25 billion baht was
involved in vote-buying activities (Murray, 1998: 527). In some areas, politicians
and bunkhun, canvassers, lived a very dangerous life. Many hired bodyguards, and
retailers reported a three-fold increase in sales of bullet-proof vests (Murray, 1997:
384). Aside from vote buying, political parties bought candidates. Thai politicians
are said to lack ideology. They seem to be free to offer themselves to the highest
bidder. In the 1995 national elections, Chart Tai and Nam Thai were alleged to have
bought several politicians. In 1995, the price ranged from 10 to 20 million baht
(Murray, 1997: 383).

The situation worsened with populist leader Thaksin Shinawatra. His Thai Rak
Thai (Thais Love Thais) won a landslide victory in the 2001 national election.
Violence and vote buying was widespread: some 43 politicians and canvassers were
killed in the months before the elections. Vote buying amounted to an estimated 20
billion baht (US$465 million), more than in any previous election (Croissant and
Dosch, 2003: 157).

The informal campaign environment is said to be different in Malaysia, where
electoral corruption is not as obvious and rampant as in Thailand and the Philippines.
The strategies of the ruling party are more sophisticated and subtle. Co-option,
gerrymandering and selective coercion are more likely to appear there (Callahan,
2000; see Chapter 4).



130 Election Campaigning in East and Southeast Asia

In East Asia, the dimension of political corruption is much more restricted. There
are no warlords with their own armies, but machine politics has also influenced
the outcome of elections (Wang, 1997; Lin, 1993; Mattlin, 2004; Abe, Shindo and
Kawato, 1994; Ahn, 2003; Chan, 1999; Chen, 2004; Huang and Cheng, 1991; Park,
1995). Patron-client relationships have played an important role in elections in South
Korea, Taiwan and Japan, but their impact has decreased over the years (Narita,
1999; Park, 2001; Tsai, 2004; Wang, 2004; Ahn, 2003; Hsu and Chen, 2004). In all
of these three countries, a dual process of campaigning has emerged. Traditional
campaigning techniques (local factions and social networks) now have to share the
overall campaign strategy with more advanced forms of campaigning (mass media)
(see Chapters 2 and 3).

Degree of professionalism

Political parties in Korea, Japan and Taiwan tend to be more advanced than their
counterparts in Malaysia, Thailand and the Philippines. Professionalism includes
the housing of a special permanent committee dealing with electoral affairs, the
involvement of pollsters and other specialists, and the increasing dominance of
party campaign managers over party leaders and party staff. Moreover, professional
campaigning means the involvement of scientific means (instead of guns, goons and
gold) to obtain victory in electoral competitions.

All major parties in Korea, Japan and Taiwan have their own election committees.
Some of the parties rely on those committees to carry out opinion polls, design
political ads and formulate the final campaign strategy, others hire external advisors.
In Japan, the Komeito, the Communist Party, and the Liberal Party mostly rely on
their own party committees to work out the party’s campaign strategy.® As to Korea,
all major parties hire external consultants.” In the case of Taiwan, the Kuomintang
(KMT) and the People First Party cooperate with external advisors. The Democratic
Progressive Party and the Solidarity Union occasionally hire advertising experts,
whereas the New Party mainly relies on its own experts.® Japan’s Social Democratic
Party and Taiwan’s two largest political parties, the DPP and KMT, consider
cooperation with external experts as positive, whereas the other political parties in
the observed countries describe their cooperation as sometimes problematic. There
were six problems mentioned by party officials: (i) lack of identification with the
political party, (ii) lack of knowledge about current issues and political trends, (iii)
cost of services rendered, (iv) lack of integration into the internal decision-making
processes of the political party, (v) lack of understanding of political strategies, and
(vi) superficiality of advice offered by the consultants. Japan’s LDP has encountered
the first problem while cooperating with external advisors, and the Democratic
Party have had problems of the second and fourth type. The Korean conservative

6 Interviews with party officials in January 2000 and June 2003.

7 Interviews with party officials in June 2000 and January 2004.
$  Interviews with party officials in March 2000 and March 2004.



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 131

Grand National Party (or Hannara) had problems in the other five areas. The other
two political parties in Korea that have worked together with external specialists,
ULD and MDP, state that they have encountered problems of type i, ii and vi.® In
Taiwan, only the Taiwan Solidarity Union was dissatisfied with the services offered
by external consultants. Party officials complained about the superficiality of advice
given by the companies. '

There is also a different degree of trust in external consultants. Conservative
parties in Japan, Korea and Taiwan tend to see external consultants as advisory only.
Their opinion hardly enters the final electoral campaign strategy. For example, the
conservative KMT has a very well-defined hierarchical structure, making it rather
impossible for external consultants to influence the decision-making process of
the senior party leadership. Internal party institutions are treated with the same
indifference: the KMT has its own high-tech survey center, but reports handed
over to the leadership have hardly had any impact on the final campaign strategy.
In the last two presidential races, for instance, the chief campaign managers had
no power whatsoever to decide on the campaign. In both cases, it was the party
chair and the most senior party figures who formulated the campaign strategy. Even
inexperienced relatives of these senior figures had more decision-making power than
internal or external advisors.!! The liberal DPP, on the other hand, usually follows
the advice offered by campaign professionals. In the 2000 campaign, the party, for
instance, closely cooperated with advertising experts Fan Ke-ching to design the
party’s advertising war. Moreover, the status of party bureaucrats, such as the chairs
of the party’s survey center and public relations office, is much higher and so is their
decision-making power.'

Nevertheless, the majority of political parties in the region rely on the expertise of
party leaders. Professional campaign consultants, such as Wu Hsiang-hui (Taiwan),
Hiroshi Miura (Japan) and Kim Hak-Ryang (South Korea), who make a living out of
campaigns, are therefore virtually non-existent in East Asia, especially if compared
with the USA (see Chapter 1).

Plasser and Plasser (2002: 6) distinguish between three models of campaign
practices (see Table 6.8). In the premodern model party logic is the dominant
campaign paradigm, and the campaign itself is short term and ad hoc. The modern
model of campaigning is television-centered. Party campaign managers and external
consultants play an important role in the formulation of campaign strategies.
Campaigns are long term rather than short term and ad hoc. The most advanced
model, the postmodern model, aims at the implementation of a permanent campaign
strategy with marketing logic being the dominant campaign paradigm.

It is difficult to categorize East and Southeast Asian polities, since electoral
campaigns in most of these countries bear characteristics of more than one model.

Interviews with party officials in June 2000 and January 2004.
19 Interviews with party officials in March 2000 and March 2004.
Interview with senior campaign manager in June 2004.
Interview with senior campaign manager in June 2004.



132 Election Campaigning in East and Southeast Asia

Campaigns in Malaysia and the Philippines are likely to be associated with the
premodern model. With Thaksin Shinawatra, electoral campaigns in Thailand
resemble more the modern model than the premodern one. Sound bites, image and
impression management are his dominant style of political communication. Electoral
campaigns are long term, if not even permanent. Thaksin’s unlimited control over the
media makes permanent television-centered campaigns an easy task to undertake.
Thaksin is aware of the power of the media and uses it abundantly to shape the
people’s idea of Prime Minister Thaksin and his party, Thai Rak Thai. His media
strategy affects political as well as non-political activities. In 2004, for instance, the
demand for Thai chicken plunged dramatically due to the outbreak of the bird flu
disease. Thaksin used the media to manipulate the people and hide the government’s
inability to cope with the situation. He and his cabinet, for example, went to a fast
food restaurant, eating fried chicken in front of TV cameras and journalists. The
event made headlines and all newspapers carried pictures of Thaksin enjoying Thai
chicken on their front pages. This media spectacle is just one of the many examples
of Thaksin’s permanent media-centered campaigning. As recent elections have
shown, his efforts have paid off.

A far more complicated situation has emerged in East Asia. Mongolia’s electoral
campaigns are predominantly premodern. Campaign practices in South Korea,
Taiwan and Japan are far more difficult to categorize. As to the mode of political
communication systems, campaigns are postmodern. The dominant style of political
communication is either modern or postmodern depending on the political party.
There is, however, a clear trend towards postmodernity in terms of the campaign
duration. Permanent campaigns with marketing logic are most in evidence in Taiwan.
When the DPP became the ruling party in 2000, placement marketing gradually
replaced the strategic importance of traditional political advertising campaigns. This
strategy involved the buying of airtime for special news programs or the appearance
of cabinet members as guests on non-political TV shows. The TV audience is hardly
able to distinguish these hidden ads from conventional news reporting or variety
show programs.

Moreover, party primaries and even the elections of party chairs are part of
extensive news coverage. In 2005, the new chair of the KMT was elected. The entire
process was at the core of every news program. There were even TV debates between
the two candidates. In the past, such elections were considered part of a party’s
internal affairs with the results released at a press conference. In 2005, however, the
party leader election became a national issue with all media outlets treating it as if it
were the election of the nation’s president rather than that of a party chair.



9 d “JIox maN ‘Je8sei1{ ‘sa01004d
A12Y ] pup Sppuoissajodd uSiodun)) Jo siskipuy apimplioy ¥ Suiuidwn)) pounod pqors ((Z007) 19sseld BpUND pue Zjiij Iesseld -224n0g

I01ABYDq Rypuyejoa Suisu JIo1ARYaq SUNOA Jqels
Sunoa anejoa A[ysSiy pue paseq-anssy pue siuawyoene Aured Jo uoisory paseq-dnoi3 pue -o3eAed|) 91810399[
dn Suijendg Suisealou| 198png mo sainypuadxy uSiedwe)
uSreduwed JusURULIDJ u3redwes wia3-3uo| 20Y pe ‘ULI9I-30YS suoneredald
s130] Sunayiep o130} BIPON 2130] Aued widipered udredwe)) jueurwog
sjuejnsuod [eontjod pazieoads  spedxs AoAIns pue SUISILUAAPE ‘BIpawl Jers
atow pue syun uSredwes Aured [eadg [euseixs pue siofeuew uSedues Aued  Awed Buipes] pue sxoped] Aed uopeuIpi00)) udredwe))
19WI0JU] AU} UO Spe Jouueq ‘sanbruyosy s3urjrew 30211p ssewr sarqel

Funevjrews[9) pue sudredures lew-a
‘SJUSWIASTLIDAPR UOISIAQ]Q) Pajadie],

sugredwes [few-9 pue [Iew 1011p
pa1a8ie) “Buiiseo-mOLIRU UOISIAS[A],
sofessaul

-oI01W PajaSie) ‘poISEd-MOLTRN

BIPOW-1}[NW pue sjautreyd s[dniniy

‘sl1aApe suizeSew pue s19)sod [nJI0[0d
‘SIUSISSILISAPE UOISIAS[3} OPIMUOTIEN

SmMau SuruaAd

urew ySnoxyy s1SeopeoIq UoISIAS[I],
jusuwageuew

uoissaidwy pue ageunt ‘s3jiq punog

PoIOIUII-UOISIAJ[AL

ssew pue sayd3ads OIper ‘sjope]

‘s30150d ‘SJUSIASILIGAPE UL BIPAJA SUISILOAPY JUBUIWO(]

siseopeolq
olpel ‘spaApe ‘siadedsmou
‘s1aysod ‘ssaid uesiued

eIPIN

UONEDIUNUITIO))

sour] Ared Suoje soBessoy

[ea11[0d Jo 3]A1§ JuBUILIOQ

SW9ISAG SUOTIEIIUNWIWO))

pajeurwop-Aled

[Eo1[0d JO PO

uIspowsod

WISPON

wispowdid

aseyq

SuruSredwe) jo spppow paepuels d4y) YL

8°9 3qEL



134 Election Campaigning in East and Southeast Asia

In South Korea, election laws promulgated in 1994 prohibit large-scale mass
campaign rallies to rein in money politics. As a result, candidates contesting
elections had to rely more and more on media-oriented campaigns and took part in
televised TV debates (Kang and Jaung, 1999). Lee and Lee (2004: 36) concluded
that parties ‘accordingly devoted the largest proportion of their campaign budgets
to media exposure and the televised debates attracted more people than any other
single campaign event during both recent [presidential] elections, on average, one in
three Koreans.” According to surveys conducted by the Institute for Korean Election
Studies, ‘more than 80 percent of the respondents said that television debates had
some, if not decisive, influences on their voting decision’ (Kang and Jaung, 1999:
606).

Foreign role model

Campaign professionals very often see US campaign methods as the cutting edge of
electioneering and as a role model (Plasser and Plasser, 2003). Asked whether foreign
election campaigning could be adopted in the respondents’ own country, Japan
turned out to be the least likely East Asian country to import campaign techniques. A
quarter of campaign professionals of Japanese parties interviewed said that foreign
campaigning could not serve as a role model because of the various differences in
the legal, media and political environment."* In Taiwan, almost all respondents saw
in US campaigning a role model for the island-state (see Table 6.9).

Table 6.9  Role model for East Asian campaign managers

Country Germany USA UK No model
Japan 4.0 64.0 8.0 24.0
Taiwan 5.9 94.1 59 5.9
Korea 1.1 72.2 11.1 16.7

Source: Interviews with 68 campaign professionals of political parties in Japan, Taiwan, and
South Korea in 2000 and 2003

Although the majority believes that certain US campaign techniques could be
implemented with some modifications in East Asia, none of the respondents saw a
prosperous market for overseas campaign consultants.

Moreover, none of Japan’s major parties has worked together with foreign experts
in designing their election campaigns. In Korea, only one party, the Grand National
Party (or Hannara), acknowledged cooperation with a US consultant in the 1997
presidential election, but was dissatisfied because of the superficiality of the advice
offered by the US firm and the consultant’s lack of understanding of Korean political
culture.'* Political parties in Taiwan have so far not hired foreign consultants. KMT

13

Interviews with party officials in January 2000 and June 2003.
Interviews with party officials in June 2000 and January 2004,

14



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 135

party officials acknowledged, however, that a US firm had approached them in the
past, but the firm’s proposal was not accepted because of its superficiality. Rumors
that independent candidate James Soong hired a US consultant in the 2000 Taiwan
presidential election were denied by party officials."

Conclusion

Plasser and Plasser (2002: 341), in their breathtaking analysis of campaign
professionals and their practices in 43 countries, tried to answer the question whether
there is a standardized style of electoral campaigning in the world’s democracies.
Their study concluded that there is ‘no evidence for a standardization of campaign
practices worldwide,” and that ‘specific combinations of institutional, cultural and
regulatory factors seem to shape campaign behavior to a substantial degree.” Are
these findings indeed universal? Are they true for East and Southeast Asia, too?
Comparing the descriptions and analyses of the previous chapters, some tentative
conclusions can be drawn. First, electoral campaigning in each of the observed
countries is fundamentally different. Second, these differences root in a country’s
political and social development. Third, although there is a tendency towards media-
oriented campaigning and other practices usually associated with US campaigning,
the impact on the overall election climate is different. Fourth, there is no evidence
for a possible future standardization of campaign practices in East and Southeast
Asia.

References

Abe, Hitoshi, Muneyuki Shindo and Sadafumi Kawato (1994), The Government and
Politics of Japan, University of Tokyo Press, Tokyo.

Ahn, Byong-Man (2003), Elites and Political Power in South Korea, Edward Elgar,
Cheltenham.

Brick, Andrew, Raymond Gastil, and William Kimberling (1992), ‘An
Assessment of the Great People’s Hural Mongolia,” www.ifes.org/
reg_activities/reports/execsum/mongjun92.htm, June 7, 2004.

Callahan, William A (2000), ‘Political Corruption in Southeast Asia,” in Robert
Williams (ed.), Party Finance and Political Corruption, St. Martin’s Press, New
York.

Chan, Pi-Hsiang (1999), Maipiao chanhui lu [Vote Buying: A Confession],
Shangyezhoukan, Taipei.

Chen, Chia-chi (2003), Taiwan de zhengdang jingzheng guifan yu minzhu gonggu
[Taiwan's Political Party Competition and Democratic Consolidation], Hanlu,
Taipei.

Chen, Kuo-lin (2004), Heijin [Black Gold], Shangzhou, Taipei.

15 Interviews with party officials in March 2000 and March 2004.



136 Election Campaigning in East and Southeast Asia

Cheng, Tzi-long (2004), Jingxuan chuanbo yu taiwan shehui [Electoral Campaigning
and Taiwan's Society], Yang-Chih, Taipei.

Cho, Wonbin (2005), ‘The General Election in South Korea, April 2004,” Electoral
Studies, vol. 24, no. 3, pp. 525-30.

Choi, Young-Jin (2002), ‘Regionalism and Crisis of Democracy in Korea,” Korea
Focus, vol. 10, no. 5, pp. 93—109.

Choi, Yun Jung, Lee Cheolhan and Lee Jong Hyuk (2004), ‘Influence of Poll results
on the Advocates’ Political Discourse: An Application of Functional Analysis
Debates to Online Messages in the 2002 Korean Presidential Election,” Asian
Journal of Communication, vol. 14, no.1, pp. 95-110.

Croissant, Aurel and Jérn Dosch (2003), ‘Parliamentary Elections in Thailand,
March 2000 and January 2001,” Electoral Studies, vol. 22, no. 1, pp. 153-60.

Farnsworth, Stephen J and Diana Owen (2004), ‘Internet Use and the 2000
Presidential Election,’ Electoral Studies, vol. 23, no. 3, pp. 415-29.

Freedom House (2005a), Freedom of the Press 2005: A Global Survey of Media
Independence, Rowman & Littlefield, Lanham.

Freedom House (2005b), Freedom in the World 2005: The Annual Survey of Political
Rights and Civil Liberties, Freedom House, Washington DC.

Globe International (2004), Free and Fair: A Report on Research Conducted Among
Media Outlets and the Electorate, Globe International, Ulan Bator.

Globe International (2005), Final Report on the Media Coverage of the 22 May
Presidential Election in Mongolia, Globe International, Ulan Bator.

Hedman, Eva-Lotta E and John T Sidel (2000), Philippine Politics and Society in
the Twentieth Century: Colonial Legacies, Post-colonial Trajectories, Routledge,
London.

Hicken, Allen (2005), ‘Thailand: Combating Corruption through Electoral Reform,’
in Andrew Reynolds, Ben Reilly and Andrew Ellis (eds), E. lectoral System Design:
The New International IDEA Handbook, IDEA, Stockholm.

Hoiok, Jeong (2000), ‘Information Society and Democracy in Korea,” Korea Focus,
September—October, pp. 68—75.

Hsu, Yung-ming and Chen Houng-Chang (2004), ‘Difang paixi yu guomindang:
shuaitui haishi shenhua?’ [Local Factions and the Kuomintang: Decline or
Deepening Crisis?], Taiwanese Sociology, no. 8, pp. 193-228.

Huang, Chia-shu and Cheng Rui (1991), Taiwan zhengzhi yu xuanju wenhua [Taiwan
Politics and Election Culture], Boy Young, Taipei.

Huang, Hsiu-Duan (1994), Xuanqu fuwu. lifa weiyuan xinmu zhong lianren zhi jichu
[Constituency Service: The Basis of Re-election], Tanshan, Taipei.

Kang, Won-Taek (2002), ‘Reform of Korea’s National Assembly Electoral System,’
Korea Focus, November—December, pp. 81-98.

Kang, Won-Taek and Jaung Hoon (1999), “The 1997 Presidential Election in South
Korea,” Electoral Studies, vol. 18, no. 4, pp. 599-608.

Kim, Byung-Kook (2000), ‘Party Politics in South Korea’s Democracy: The Crisis
of Success,” in Larry Diamond and Byung-Kook Kim (eds), Consolidating
Democracy in South Korea, Rienner, Boulder, Co, pp. 53—86.



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 137

Kim, Doh-Jong and Kim Hyung-Joon (2000), ‘Analysis of the 16th National
Assembly Election,” Korea Focus, vol. 8, no. 3. pp. 48—64.

Kim, Hak-Ryang (2003), Xuanzhan celue: hanguo guandian [Electoral Campaign
Strategy: The Korean Concept], Chienwei, Taipei.

Kim, Hyung-Joon and Kim Doh-Jong (2004), ‘Analysis of the 17" National Assembly
Election Outcomes in Korea,” Korea Observer, vol. 35, no. 4, pp. 617-38.

Korea Press Foundation (2000), Internet and the 16" National Assembly Election (in
Korean), Korea Press Foundation, Seoul.

Krauss, Ellis S and Robert Pekkanen (2004), ‘Explaining Party Adaptation to
Electoral Reform: The Discreet Charm of the LDP?’ Journal of Japanese Studies,
vol. 30, no. 1, pp. 1-34.

Kuang, Chung-Hsiang (2002), ‘Guomindang guojiqi caokong meijie zixun xingshi
de zhuanbian 1924-1999’ [The Transformation of the KMT’s State Apparatus
Contro}l of the Media and Information 1924—1999], Journal of Communication &
Culture, vol. 9, pp. 163-202.

La, Do-Sam (2003), ‘Understanding Korea’s Internet Development and Cyber-
Culture,” Korea Focus, September—October, pp. 130-54.

Larson, Stephanie Greco (2003), ‘Misunderstanding Margin of Error: Network
News Coverage of Polls during the 2000 General Election,” Press/Politics, vol. 8,
no. 1, pp. 66-80.

Lee, Byoungkwan, Karen M Lancendorfer and Lee Ki Jung (2005), ‘Agenda-
Setting and the Internet: The Intermedia Influence of Internet Bulletin Boards
on Newspaper Coverage of the 2000 General Election in South Korea,” 4sian
Journal of Communication, vol. 15, no. 1, pp. S7-71.

Lee, Cheolhan and William L Benoit (2005), ‘A Functional Analysis of the 2002
Korean Presidential Debates,” Asian Journal of Communication, vol. 15, no. 2,
pp- 115-32.

Lee, Chung Hee (2000), ‘Business Community’s Campaign Strategy in the L6t
General Election,” Korea Observer, vol. 31, no. 4, pp. 527-52.

Lee, Dong-Geun (2001), ‘Mass Media and Regional Animosity: Evaluation of
Major Daily Newspapers in South Korea,’ Korean Journal of Journalism &
Communication Studies, special English edition, pp. 373-94.

Lee, Eun-Jeung (2003), ‘E-politics und Demokratie: die Prisidentschaftswahl 2002
in Korea,” Asien, no. 87, pp. 68-77.

Lee, Junhan (2004), ‘Voter Turnout “Surge and Decline”: Asian New Democracies,’
Korea Observer, vol. 32, no. 2, pp. 275-98.

Lee, Junhan and Lee Soobum (2004), ‘Negative Campaigning in Korea’s Presidential
Elections,” Korea Observer, vol. 35, no. 1, pp. 23-39.

Lee, Nam Young (2002), ‘Generational Voting Patterns in Korea,” Korea Focus, vol.
10, no. 6, pp. 63-79.

Lee, O Young (2000), ‘PC Rooms as Engine of Information Society,” Korea Focus,
September—October, pp. 49-51.

Lin, Wu-Hsiung (1993), Xuanzhan bishengshu: riben banxuanzhan wansui [Japanese
Electoral Campaigning], Wenyingtang, Taipei.



138 Election Campaigning in East and Southeast Asia

Linantud, John L (2005), ‘The 2004 Philippine Elections,” Contemporary Southeast
Asia, vol. 27, no. 1, pp. 80—101.

Lo, Ven-Hwei, Cheng Jei-Cheng and Lee Chin-chuan (1994), ‘Television News is
Government News in Taiwan: Patterns of Television News Source Selection and
Presentation,” Asian Journal of Communication, vol. 4, no. 1, pp. 99-1 12.

Mattlin, Mikael (2004), ‘Nested Pyramid Structures: Political Parties in Taiwanese
Elections,’ The China Quarterly, no. 180, pp. 1031-49.

May, R J (2002), ‘Elections in the Philippines, May 2001,” Electoral Studies, vol.
21, pp. 673-80.

Min, Yun Young (2003), ‘An Analysis of Cyber-Electioneering: Focusing on the
2002 Presidential Election in Korea,” Korea Journal, vol. 43, no. 3, pp. 141-64.

Murray, David (1997), ‘The Thai Parliamentary Elections of 1995 and 1996,
Electoral Studies, vol. 16, no. 3, pp. 379-86.

Murray, David (1998), ‘Thailand’s Recent Electoral Reforms,’ Electoral Studies,
vol. 17, no. 4, pp. 525-36.

Narita, Norihiko (1999), Changing Japanese Politics, Foreign Press Center, Tokyo.

Ni, Yen-Yuan (1995), ‘State-Media Relations under Authoritarian Regimes in South
Korea and Taiwan,’ Issues and Studies, vol. 31, no. 10, pp. 99-118.

Pao, Cheng-Hao (1998), ‘Xin dang ping jun pei piao ce lile jiao jie zhi yan jiu: yi
ba shi si nian li fa wei yuan xuan ju wei 1i’ [The Effectiveness of the New Party’s
Strategy of Forced Vote Distribution in the 1995 Legislative Election], Journal of
Electoral Studies, vol. 5, no. 1, pp. 95-138.

Park, Byeong-Seog (1995), ‘Political Corruption in South Korea: Concentrating on
the Dynamics of Party Politics,’ vol. 19, no. 1, pp. 163-93.

Park, Cheol Hee (2001), ‘Factional Dynamics in Japan’s LDP Since Political
Reform,’ Asian Survey, vol. 41, no. 3, pp. 428-61.

Peng, Yun (2001), Xin meijie yu zhengzhi: lilun yu shizheng [New Media and Politics:
Theory and Practice], Wunan, Taipei.

Plasser, Fritz and Gunda Plasser (2002), Global Political Campaigning: A Worldwide
Analysis of Campaign Professionals and Their Practices, Praeger, New York.
Plasser, Fritz and Gunda Plasser (2003), Globalisierung der Wahlkimpfe: Praktiken

der Campaign Professionals im weltweiten Vergleich, WUW, Vienna.

Reed, Steven R and Michael F Thies (2000), The Consequences of Electoral Reform
in Japan, unpublished.

Rouquié, Alain (1978), ‘Clientelist Control and Authoritarian Contexts,” in Guy
Hermet et al (eds), Elections without Choice, Macmillan, London, pp. 19-35.

Schafferer, Christian (2005), ‘The Great State Hural Election in Mongolia,” Electoral
Studies, vol. 24, no. 4.

Shih, Chun-Chun and Hsu Yung-Ming (2002), ‘Baozhi yiti, shijian yu minyi de
liudong’ [Media Issue, Poltical Events and the Dynamics of Public Opinion: The
Case of 2000 Taiwan Presidential Election], Tuiwanese Political Science Review,
vol. 6, pp. 241-85.

Shin, Myungsoon (2004), ‘Changing Elite-Mass Relations in Democratizing Korea,’
Korea Observer, vol. 35, no. 1, pp. 1-22.



Is There an Asian Style of Electoral Campaigning? 139

Soros Foundation (2004), Report on the 2004 Electoral Campaign (in Mongolian),
Soros Foundation, Ulan Bator.

Steinberg, David I (2000), ‘Continuing Democratic Reform: The Unfinished
Symphony,” in Larry Diamond and Kim Byung-Kook (eds), Consolidating
Democracy in South Korea, Rienner, Boulder, Co, pp. 203-39.

Su, Hsian-Ya (2004), Sha bu zhu de xiachong lieche: Taiwan meiti pipan [The
Unstoppable Train: A Critical Assessment of Taiwan's Media], Miluo, Taipei.
Takeshita, Toshio (1993), ‘Agenda-Setting Effects of the Press in a Japanese Local

Election,” Studies of Braodcasting, vol. 29, pp. 193-216.

Tanaka, Aiji (1998), ‘Two Faces of the Japanese Electorate: The Organized Voters
vs. the Unorganized Voters on the Process of Partisan Realignment/De-alignment, ?
Waseda Political Studies, vol. 30, pp. 33-52.

Tang, Hsiang-Ho (2004), ‘Jianquan guanpiao jizhi de sikao’ [Reflections on the Vote
Changing Machine], Media Watch, vol. 40, pp. 21-3.

Tanifuji, Etsushi (1998), ‘Transformation of Party Politics under Changing Political
Attitudes in Recent Japan,” Waseda Political Studies, vol. 30, pp. 21-32.

Tsai, Tseng-Chia (2004), Riben zhuanxing: jiuling nian zhihou zhengzhi jingji tizhi
de zhuanbian [Political and Economic Changes in Japan after 2000/, Wunan,
Taipei.

Walker, Scott and Kang Kyung-Tae (2004), ‘The Presidential Election in South
Korea, December 2002,” Electoral Studies, vol. 23, pp. 840-5.

Wang, Chin-Hsou (1997), ‘Guomindang houxuanren maipiao jiqi de jianli yu
yunzuo: yijiujiusan nian fengmang xianzhang xuanju de gean yanjiu’ [The Making
and Operation of a Kuomintang Candidate’s Vote Buying Machine], Taiwanese
Political Science Review, vol. 2, pp. 3—62

Wang, Chin-Hsou (2004), ‘Wajie zhong de difang paixi: yi pingdong weili’
[Collapsing Local Factions: The Case of Pingtung], Taiwanese Sociology, no. 7,
pp. 177-207.

Wang, Ding-Ming (2001), ‘Huixuan celiang yu qi dui xuanqing de yingxiang: yinzi
fenxifa zai wenjuan dioacha zhi yingyong’ [Material Inducement or Implicit
Trading? The Application of Confirmatory Factor Analysis in Detecting Electoral
Bribery|, Public Opinion Research Quarterly, no. 216, pp. 66—89.

Wong, Chin-Huat (2005), ‘The Federal and State Elections in Malaysia, March
2004,’ Electoral Studies, vol. 24, no. 2, pp. 311-19.

Wu, Hsiang-Hui (2002), Xuanjuxue [Electoral Studies], Yuanliu, Taipei.

Yang, Seung-Mock (2005), ‘Democratization and Media Reform: The Case of South
Korea,” in Christian Schafferer (ed.), Understanding East Asian Politics, Nova
Science, New York, pp. 60-78.

Yoon, Young-Chul (2001), ‘Democratization and Media Control in South Korea,’
Korean Journal of Journalism & Communication Studies, special English edition,
pp- 531-55.

Yu, Ching-Hsin (2004), ‘Direction and Strength of Voter’s Party Identification in
Taiwan After 2000, Soochow Journal of Political Science, vol. 19, pp. 39-70.



140 Election Campaigning in East and Southeast Asia

Zhang, Shih-Lun (2004), ‘“Meiti mingzui de yaoyan zhengzhixue’ [Rumors, Media
and Politics], Media Watch, vol. 40, pp. 33-8.



